Hårhälsa

Hårhälsa

Håret är en barometer som visar hur vi mår – egentligen. Är vi stressade och äter fel så syns det. Sköter vi om oss, får vi ett hår med lyster. Men det tar två till tre månader innan vår förändrade livsföring märks på håret. Det finns ett tydligt samband mellan vår livsstil och vår hårhälsa. I vårt moderna samhälle lever vi livet snabbt och intensivt. Håret utsätts för många påfrestningar. Stress, rökning, solande, för mycket alkohol, för lite sömn och fel sorts mat – allt syns på håret!

 

Friskt hår

Hårsäcken går djupt ner i underhuden för att få tillgång till blodkärlens ständiga tillförsel av syre och alla nödvändiga näringsämnen. Därför är det klart att frisk blodcirkulation och rätt näringsbalans hör till det som ger friskt hår. Om rotcellerna på hårsäckens botten innehåller de rätta oljorna och pigmenten, kommer också håret att innehålla dem.

 

 

Det här är bra för håret

Protein

Protein, till skillnad från fett, förbättrar hårväxten. En proteinrik, fettsnål måltid med sammansatta kolhydrater återställer kroppens energibalans och alstrar kroppsvärme. Värmen avgår genom ökad cirkulation till huvudet och händerna. Ökad cirkulation förbättrar närings-tillförseln till hårrötterna. Resultat: tjockare, tätare hår.

 

Sömn

Tillräckligt med sömn. För många sena kvällar, särskilt i rökig miljö, sätter tydliga spår i vårt hår. Det blir lika trött och livlöst som vår hy och våra ögon.

 

Varsamhet

Rör vid håret med ömsinta händer. Undvik att gnugga, dra och slita. Låt det vila ibland från allt vad fönar och stylingprodukter heter. Skydda det från stark sol, stark blåst och stark kyla – liksom från saltvatten och klor.

 

Massage

Massage är också nyttigt för håret på flera sätt, och det hjälper oss också att slappna av i största allmänhet. Massera med fingertopparna och böj båda händerna så att de bildar en kupol. Börja vid hårfästet i pannan och gå bakåt och åt sidan med fasta cirkelrörelser, ungefär som om man knådade deg, och var noga med att inte flytta fingrarna mer än ett par centimeter över hårbotten åt gången.

 

Sömn

Tillräckligt med sömn. För många sena kvällar, särskilt i rökig miljö, sätter tydliga spår i vårt hår. Det blir lika trött och livlöst som vår hy och våra ögon.

 

Proteintillägg

Ett dagligt proteintillägg förbättrar cirkulationen i huden och hårrötternas näringsförsörjning. Proteinet ökar blodets aminosyrenivå och förbättrar cirkulationen ut till hårrötter och naglar, så att både kvalitet och tillväxt ökar.

 

Fisk och vegetabilisk olja

Ät fisk regelbundet och ta ett fiskoljetillägg när det behövs. Om håret och huden ser matta ut, ät fisk och ta ett fiskoljetillägg, t.ex. EPA eller ren torskleverolja.

 

Vitamin/mineraltillägg

Ät vitaminer. Vitaminer är livsviktiga.

De samarbetar för att våra kroppar ska fungera och må bra. Om man ska satsa på ett enda skönhetsmedel då är det bra att välja vitaminer. De är bra både för hud, hår och naglar. Kroppen behöver alla vitaminer och mineraler den kan få för att kunna arbeta effektivt. Till och med minimala brister av mikromineraler kan göra att vi fungerar och mår sämre. Tyvärr har kroppen inte förmågan att tillverka vitaminer så vi måste själva se till att vi får i oss dem genom rätt mat och vitamintabletter. Speciellt om vi är lite äldre för då har vi svårare att ta upp näringsämnena i kroppen. Vitamin B är hårets eget vitamin som gör det tjockt, glansigt och friskt.

 

Mineraler som är guld värda

Järn

Järn finns i inälvsmat, kött, fisk, bönor

och bröd. Tänk på att juice och C-vitamin ökar järnupptaget, medan kaffe och te hämmar det. Vi bör aldrig ta järntabletter på eget bevåg, i fel dos kan de vara giftiga. Och är man medelålders kvinna över menstrua-tionsåldern ska man vara försiktig med järn.

 

Svavel

Svavel är också en mineral som är viktig för håret, den finns framför allt i ägg, kål, fisk och kött.

 

Zink

Zink är en annan ”hårmineral”. Vi bör äta kött, fisk, bananer, ägg, grovt bröd, havregryn och dricka mjölk.

 

Kalk

Kalk är viktigt, där är mjölk en säker källa. Om man inte älskar mjölk finns det andra källor och ta av. Som t ex hasselnötter, bönor, persilja, grönkål, sardiner och strömming.

 

Selen

Selen är en kraftig antioxidant, finns i musslor, räkor, strömming, torsk och renkött.

 

Beta-karotintillägg

Förbättrar hudens och hårets färg och ger håret glans.

Det här är dåligt för håret

Rökning

Håret påverkas negativt av rökning. Dels försämras blodcirkulationen, och därmed näringstillförseln till hårsäckarna. Dels försvårar nikotinet kroppens upptagning av det viktiga C-vitaminet. Och dessutom minskar cigaretterna vårt kvinnliga könshormon östrogen. Då kan man få dålig hårväxt av den typ som drabbar män, med allt högre hårfäste och allt tunnare hjässhår. Som om inte allt detta vore nog, så blir håret matt, lanslöst och rökluktande.

 

Skräpmat

Om vi nästan enbart lever på snabbmat,

halvfabrikat och feta snacks som chips och ostbågar, då syns det snart på håret. Det blir fett, tungt och stripigt. Frossa i färska grönsaker och frukt, ät fil och yoghurt med müsli, ägg och smaskiga mackor av råg- och fullkornsbröd.

 

Alkohol

För mycket alkohol försämrar leverns förmåga att oskadliggöra gifter och avfallsämnen från maten vi äter. Det visar sig bl.a. på håret som blir livlöst och risigt.

 

Kaffe

För mycket kaffe. Koffeinet drar samman blodkärlen och kan försämra närings-tillförseln till hårbotten.

 

Sol

Skydda håret i sommar mot sol och vind

och klor i bassänger. Skölj ur saltvattnet efter varje dopp, om du inte använder badmössa – fast nu finns ju riktigt snygga! Saltvattensbad och stark sol kan visserligen göra vårt hår sprött, torrt och glanslöst, men det nya hår som kommer fram under höstens lopp har inte påverkats.

 

Schampo

Det är inte troligt att jätteförpackningar med billigt familjeschampo passar hela familjen. Kvinnor, män och barn har för det mesta olika hårkvaliteter. Det viktigaste att du väljer ett schampo som ger håret rätt fuktighetsbalans, dessutom bör det stärka håret så att stråna håller längre. Det är fuktigheten som ger liv, lyster och volym. Ett dåligt schampo kännetecknas av att det torkar ut hårstråt och därmed gör det så bräckligt att det går av. Var rädd om ditt hår och använd bara milda produkter. Tänk också på att schampot ska vara anpassat till din hårtyp. Schampo och balsam av samma märke och samverkande formula. Välj inte bara om håret är fett eller torrt eller normalt, gå också efter om det är färgat eller permanentat. Ju mer man kan detaljbestämma sin hårtyp, desto bättre resultat får man.

 

Hårdbantning

Om man har bråttom att gå ner i vikt riskerar man att få alldeles för lite av de viktiga näringsämnena som man så väl behöver både till sig själv och sitt hår.

 

Stress

Lite stress varken kan eller bör vi undvika, men att leva i mer eller mindre ständig stress är absolut inte bra. Det finns tecken på att svår och/eller långvarig stress kan påverka hårets tillväxt så att det växer långsammare. Vi kan råka ut för stressrelaterat håravfall. Stress ger också ofta spänningar i t.ex. nacke, panna och ansiktsmuskler.

 

Vid stress förs mindre blod ut till kroppens ytskikt; det innebär att hårrötterna inte får vad de behöver. Kan man inte undvika stress, det är ju svårt i dagens samhälle, bör vi ät extra protein, B-vitaminer och C-vitaminer för att få ut tillräckligt med näringsämnen i blodomloppet.

 

Vegetarianer

Att vara vegetarian är ju positivt, men man ska tänka på att inte leva enbart på grönsaker och mjölkprodukter för det kan leda till hårförlust. Vegetarianer behöver äta massor av nötter, bönor, linser och quinoa för att ersätta det proteinrika köttet. Quinoa är en ört som har mycket bra proteininnehåll och innehåller en hög andel omättade fettsyror. Om man inte kan uppta näringen ordentligt får man zinkbrist, vilket syns på håret.

 

Litet tips!

Snyggare och tjockare hår

Bångstyrigt problemhår hänger ofta ihop med en stel hårbotten. Om du har en hårbotten som är lika rörlig som huden på din handrygg, kan hårrötterna andas och håret håller sig friskare och renare. Men har du tendensen till stel och dåligt syresatt hårbotten och svagt hår – de har de flesta av oss – så massera hårbotten minst några minuter en gång i veckan före hårtvätt. Masserar man mera så växer håret bättre och blir friskare. Hårbotten är ju full av muskler, nerver och blodkärl. En spänd hårbotten blir hård och hårstrået blir försvagat och orkar inte tränga igenom hårbotten. Om vår hårbotten är stressad, stryps blodcirkulationen till hårsäcken och hårstrået får inte tillräckligt med näring. Lymfkörtlarna, hårets reningsverk, fungerar sämre och den viktiga talgproduktionen rubbas.

 

Massera

Massera med krökta fingertoppar – absolut inte med naglarna- och cirklande rörelser. Börja i nacken och gå ut mot sidorna och upp mot hjässan. Sluta inte förrän hela hårbotten är varm. En sådan massage sätter fart på blodcirkulationen och hjälper hårbotten att lösgöra en massa småpartiklar som förhindrar att hårtvätten blir effektiv.

 

Borstmassage

 

 

Dålig blodcirkulation i hårbotten är vanligt. Det enklaste sättet att sätta fart på hårbotten är också att torrborsta håret. Ju äldre man blir, desto viktigare är det att vårda sin hårbotten. Precis som huden i ansiktet åldras även huden i hårbotten. Den blir stramare och torrare och behöver mer hjälp för att fungera.

 

Jag har nyligen köpt mig en hårbotten-massageborste. Håret borstar jag då uppåt från halsen och runt huvudet med jämna fasta drag. Jag gör också vibrerande rörelser mot hårbotten. Jag har kort hår så det är väldigt enkelt. Jätteskönt, att massera hårbotten för det goda med sig att man ökar den naturliga oljeutsöndringen, så att håret växer bättre. Det resulterar också i att både stress och huvudvärk försvinner. Regelbunden hårbottenmassage ökar också cirkulationen vilket gör att håret håller sig i form.

 

Oljeinpackning förr torrt hår

En uppmjukande oljeinpackning är perfekt för en stel och torr hårbotten. Blanda en äggula med lite mandelolja och några droppar rosmarinolja. Massera in mixen i hårbotten och vira plastfolie runt huvudet medan inpackningen verkar några timmar. Tvätta sedan håret som vanligt.

 

Att tänka på

Det är viktigt att äta ordentligt, och behandla ditt hår med omsorg och sunt förnuft. Det finns inga undermedel för håret, det finns inga hemliga huskurer eller magiska oljor som till exempel gör att håret växer snabbare. Det finns bara kunskap och fakta, däribland vetenskapen om att en hälsosam livsstil gör att håret håller sig friskt och fräscht. Håret tar sin näring genom blodet och det är i själva hårroten det händer saker. Håret för övrigt är dött och kan inte påverkas inifrån. Man kan alltså inte förbättra kvaliteten på det hår som man har genom en bra näring, men däremot påverka det som är på väg att växa ut. Nyttig mat. Ja, det är allt det friska och sunda som hela kroppen mår bra av. En vettig och balanserande kost, baserad på mycket grönsaker och frukt, grovt bröd, rotfrukter, fisk, ägg och mjölk. Lever man förståndigt med en omväxlande kost och dessutom utesluter det dåliga – det feta, det söta och det överpreparerade – så kommer både du och håret att må bra.

För eteriska oljor, vegetabiliska oljor, fetter och örter. Naturleror - som är bra för en ren och fräsch hud och vackert hår. Konserveringsmedel, aktiva ämnen, emulgeringsmedel, fuktbindande ämnen, burkar och ekologiska hydrolater, och mycket mera.

 

Råvaror som du behöver om du vill tillverka dina egna skönhets-produkter. Gör dina produkter som bygger på naturens egna ingredienser - fri från mineraloljor som vaselin och paraffin, parabener och andra konstigheter, det är en ganska skön tanke att veta att dina egna produkter är naturliga. Och som kommer att ge dig stor skaparglädje! Använd dig av naturens skafferi.

Bra böcker

Bra böcker om naturlig hudvård och hårvård, att inspireras av. Hud och hår mår mycket bättre om vi använder naturliga råvaror när vi rengör och smörjer in oss! Oljor fetter och vaxer är skönhetsmedel som är riktigt välgörande för huden och håret.

Tänkvärt

Generna styr

Men även den som äter rätt och håller kroppen i trim råkar ut för dåliga hårdagar.

 

Inte minst eftersom hårets kvalitet är genetiskt betingat. Vare sig vi har tunt, flygande hår eller tungt och kompakt hår så har vi fått det i arv. Det bestäms redan i fosterlivets tredje månad hur mycket eller litet hår vi får. Det är inget som går att ändra på i efterskott. Om håret blir rakt, lockigt eller krulligt bestäms av hårsäckens form.

 

Men det spelar ingen roll vilket hår naturen tilldelat oss. Vi avgör ändå själva hur vi vill att det ska se ut. Håret måste hållas i form och topptrim, precis som den övriga kroppen.

Dra dig i håret

Rådet har jag fått av en klok gumma. Det är för män och kvinnor vilkas hår håller på att bli tunnare. Rådet att dra sig i håret kan tyckas felaktigt för den som just tappar mycket hår. Men hårstrån som redan börjar lossna tillfrisknar inte och det är bara bra att bli av med dem så att det kan bildas nytt hår. Ju snabbare det gamla håret blir avlägsnat desto bättre utvecklingsmöjligheter för det friska, nya håret.

 

Samla ihop en del av ditt hår mellan dina fingrar, nära hårbotten. Dra så, mjukt från hårbotten och uppåt och släpp sedan taget, upprepa detta dragande och släppande åtskilliga gånger och ta sedan en annan del av ditt hår och gör samma sak till dess du har gått igenom hela håret. Det här stärker den naturliga ämnesomsättningen i hårsäckarna, vilket så småningom gör ditt hår tjockare.

Inköpsställen

Tips

Copyright © Kroppsvård - ElisabetB Maila mig!