Ansiktsgympa

Ansiktsgympa

 

Med ansiktsgympa

kan. . .

 

  • Hyn får mer färg och lyster, ögonbrynen får ett lyft, ögonhålorna förstoras och gör blicken piggare.

 

  • Påsarna under ögonen reduceras, läpparna bli fylligare, käkpartiet blir spänstigare.

 

  • Mungiporna riktas uppåt och hak- och halspartiet bli smidigare.

 

 

 

ANSIKTSGYMNASTIK

Bygger på: ansiktets muskler som tränas upp genom rörelser

Redskap: långfingertopporna, spegel för att kontrollera rörelserna

 

Ansiktsgymnastik bör praktiseras två gånger per dag för att göra nytta. Börja med ett par minuters avkoppling för att komma ner i varv. Sitt eller stå. Fortsätt med uppvärmning för att mjuka upp nacke och ansikte. I början är det lämpligt att gympa framför en spegel för att se varje rörelse och bli bekant med programmet. När passet, med avkoppling, uppvärmning och gymnastik, blivit en vana tar det inte mer än tio minuter per gång.

 

Avkoppling:

  • Sitt stilla på en lugn plats i ett par minuter. Slut ögonen.

 

  • Slappna av i hela kroppen. Tänk fram en avspänd känsla i hjässan, via pannan, ögonen, kinderna, munnen, käkarna, nacken, bröstet, överkroppen och armarna ända ner i benen. Andas djupt.

 

Uppvärmning:

Gör varje rörelse tre gånger

  1. Andas sakta några gånger. Böj huvudet framåt mot bröstkorgen. Känn en mild sträckning på halsens baksida. Andas sakta och res upp huvudet. Böj huvudet bakåt, mot skulderbladen med hakan mot taket. Andas djupt. Res sakta upp huvudet igen.

 

  1. Andas djupt, räta på ryggen och håll huvudet högt. Vrid huvudet sakta åt höger. Stanna och räkna till fem. Vrid åt vänster, stanna och räkna till fem innan huvudet vrids tillbaka.

 

  1. Andas djupt, räta på ryggen och håll huvudet högt. Böj huvudet åt höger, ner mot axeln. Stanna och räkna till fem. Gör likadant åt vänster.

 

  1. Andas djupt, räta på ryggen och håll huvudet högt. Slappna av i käkar och axlar. Se rakt fram. Rör ögonen uppåt så långt det går. Stanna och räkna till fem. Rör ögonen snabbt neråt. Stanna och räkna till fem.

 

  1. Rör nu ögonen åt vänster. Stanna och räkna till fem. Rör ögonen hastigt till höger. Stanna och räkna till fem.

 

  1. Rör ögonen diagonalt och titta upp till vänster. Vänd blicken hastigt diagonalt ned till höger. Stanna och räkna till fem. Gör likadant i omvänd riktning.

 

Övningarna:

Börja varje övning med att först stryka med långfingertopparna från mungiporna ut mot kinderna. Håll läpparna lätt isär. Gör varje övning två gånger.

 

  • Le brett ut mot käkarna med maximal effekt för att stretcha båda sidorna av munnen. Gör övningen i en långsam rörelse med koncentration på underläppen. Håll kvar och räkna till fem. Återvänd långsamt till munnens naturliga position. Slappna av och andas.

 

  • Le brett uppåt med mungiporna riktade mot öronen. Gör övningen i en långsam rörelse, stanna och räkna till fem. Gå långsamt tillbaka till munnens naturliga position. Slappna av och andas.

 

  • Le med mungiporna riktade mot de yttre ögonvrårna i en långsam rörelse. Håll kvar och räkna till fem. Återvänd långsamt till munnens naturliga position. Slappna av och andas.

 

  • Lyft de övre kindmusklerna mot de yttre ögonvrårna. Gör övningen i en långsam rörelse. Håll kvar och räkna till fem. Gå långsamt tillbaka till munnens naturliga position. Slappna av och andas. Observera att det här inte är ett leende, även om läpparna "följer med", utan en övning för kindmusklerna.

 

  • Lyft kindmusklerna mot ögats centrum. Gör övningen i en långsam rörelse och låt överläppen följa med som i ett "snörvlande". Håll kvar och räkna till fem. Gå tillbaka till munnens naturliga position, långsamt. Slappna av och andas.

 

  • Använd musklerna på var sida av näsan och "snörvla" uppåt. Håll kvar och räkna till fem. Återgå långsamt till den position ansiktet har när det är avslappnat. Slappna av och andas.

 

  • Höj ögonbrynen så högt det går, stretcha uppåt med vidöppna ögon. Håll kvar och räkna till fem. Återgå långsamt till ansiktets naturliga position. Slappna av genom att titta neråt, men med ögonen slutna. Slappna av i nacke och skuldror. (Källor: Naturlig Ansiktslyftning Facercise (Forum), Eva Fraser's Facial Workout (Penguin), Facelift at your finger tips (Storey Books)

 

 

 

 

Inköpsställen

För eteriska oljor, vegetabiliska oljor, fetter och örter. Naturleror - som är bra för en ren och fräsch hud och vackert hår. Konserveringsmedel, aktiva ämnen, emulgeringsmedel, fuktbindande ämnen, burkar och ekologiska hydrolater, och mycket mera.

 

Råvaror som du behöver om du vill tillverka dina egna skönhets-produkter. Gör dina produkter som bygger på naturens egna ingredienser - fri från mineraloljor som vaselin och paraffin, parabener och andra konstigheter, det är en ganska skön tanke att veta att dina egna produkter är naturliga. Och som kommer att ge dig stor skaparglädje! Använd dig av naturens skafferi.

Bra böcker

Bra böcker om naturlig hudvård att inspireras av. Huden mår mycket bättre om vi använder naturliga råvaror när vi rengör och smörjer in vår hud! Oljor fetter och vaxer är skönhetsmedel som är riktigt välgörande för huden och håret.

Copyright © Kroppsvård - ElisabetB Maila mig!