Cellulitbehandling

 

GENOMTÄNKT KOST, LÄMPLIG MOTION

OCH

STRESSLINDRING

 

Ett tips för att underlätta collagen -förnyelsen:

Ananas och papaya innehåller collagenförnyande enzymer, även mango och kiwi innehåller

liknande enzymer som bidrar till bildandet av nya friska collagenfibrer. Det bästa är att äta frukterna råa. Jag brukar mixa dem till en pure och äta till mellanmål.

 

BRA FÖR ATT MOTVERKA CELLULITER:

  • Rödbetssaft: det hjälper levern att bryta ner lagrat fett. Jag brukar göra färsk rödbetssaft i en råsaftscenrifug och försöker dricka ett glas om dagen.
  • Selleri: hjälper till att avlägsna överflödig vätska ur kroppen. Ibland äter jag sellerin rå eller så gör jag en fräsch sallad på selleri, rödbetor och morötter.
  • Gurka: hjälper njurarna att transportera bort mer avfallsprodukter. Pressa och drick saften eller ät en stor portion gurksallad om dagen. Jag brukar göra en bulgursallad där jag hackar ner en stor gurka.
  • Alger: innehåller mineraler, proteiner, vitaminer och jod. Det sägs göra huden slät och få fettet att flytta på sig i kroppen.
  • Spirulinaalen: Spirulina kallats för "den gröna mirakelalgen". Genom att leva på enbart solljus och vatten kan spirulinaalgen producera en mycket komplett blandning av näringsämnen.

KOSTEN

Rikligt med bra mat i riktiga proportioner och kombinationer. Det är inget mystiskt med det. Ganska enkelt faktiskt. Men man kanske behöver göra sig av med en del ovanor och ersätter dem med goda vanor.

 

Hälsosam kost innehåller kolhydrater, protein och fett i riktiga proportioner och från rätt livsmedel. Vi bör äta grönsaker, frukt, fullkorn, ärtor, bönor och linser. Sammansatta kolhydrater är den tryggaste maten för vår hälsa och är naturlig bantningsmat. De ger stor volym och mättar bra. De absorberas sakta och håller därmed blodsockervärdet stabilt och energin på högsta nivå. De har också naturligt låg fetthalt, vilket är betydelsefullt för att skapa en effektiv cirkulation för att transportera syre, näring, enzymer och hormoner till varje cell.

 

Maten är ju avsedd att rena kroppen samtidigt som den tillför näring. När maten inte smälts ordentligt kan näringen inte assimileras. Om näringen inte absorberas spelar det ingen roll hur bra du äter. Vad som verkligen räknas är inte bara hur mycket vi äter, utan hur mycket av det som kroppen absorberar och använder. Därför rätt matvaror hur vi äter – lika viktigt som vad vi äter.

 

 

Stärk blodkärlen:

Vi kvinnor som lider av celluliter har ofta försvagade kapillärer. Så genom att stärka kapillärernas väggar kan vi förbättra mikrocirkulationen. De näringsämnen som innehåller vitamin C är särskilt bra på att förbättra kapillärernas funktion. Bioflavonoider är naturliga substanser som finns i frukt och grönsaker, särskilt sådana som innehåller vitamin C. Dessa två ämnen samverkar för att stärka kapillärerna och göra dem mer motståndskraftiga.

 

De bästa källorna är: citrusfrukter - apelsiner, citroner, grapefrukt och limefrukt - och man ska äta så mycket som möjligt av det vita närmast skalet. Även druvor, jordgubbar, aprikoser, svarta vinbär, papaya, cantaloupe-melon, plommon, och körsbär. Bra grönsaker är broccoli, tomater, paprika och rödpeppar.

 

Spirulina är en riktig grön superbooster som jag använder i gröna smoothies. Det gör under med energinivån, magen, huden, håret och immunförsvaret! Det finns extremt mycket näring i form av klorofyll, mineraler, fiber, antioxidanter, vitaminer, protein! Jag blandar 1 tesked i min fruktjuice på morgonen.

 

Spirulina består till 60-70 procent av proteiner. Man kan få ut 20 gånger mer protein ur spirulina än ur sojabönan. Proteininnehållet är 3 gånger större per viktsenhet jämfört med nötkött. Den innehåller alla våra 20 aminosyror, beståndsdelarna av proteinerna, inklusive alla de 9 livsnödvändiga (essentiella) aminosyrorna.

 

Den är rik på olika mineraler, särskilt järn, kalcium, magnesium, mangan, krom, kalium och zink. Spirulina är rik på olika B-vitaminer, inklusive vitamin B12, samt på antioxidanter som betakaroten, andra karotenoider som zeaxantin och kryptoxantin, selen, vitamin C och E.

 

Den har också ett högt innehåll av essentiella fettsyror, särskilt av omega-6-fettsyran gamma-linolensyra (GLA; 18:3 omega-6). Tio gram spirulina innehåller 100 mg GLA. (Källa: Medica Link)

 

MOTION

Medan maten bygger upp kroppen är det motionen som formar den. Motion ska vara något enkelt och behagligt och ett stående inslag i ditt dagliga liv, och en lämplig tidpunkt är den som passar dig själv. Ju enklare det blir, desto troligare är det att du motionerar. Kom ihåg en sak, om du är ur form måste du komma ihåg att du inte blev det över en natt. Undvik att ta i för mycket i början och arbeta sakta men säkert. Lyssna till din kropp och stärk den gradvis. Satsa på den, för det kommer att löna sig.

 

Motion av låg intensitet som promenader, simning, cykling, längdåkning och skridskoåkning uträttar under när det gäller att främja blod- och lymfcirkulationen. Genom att öka lymfcirkulationen underlättar du att avfall förs bort snabbare från de små utrymmena mellan cellerna. Lymfcirkulationen kan öka tio till trettio gånger sin normala takt under motion. Något så enkelt som att promenera raskt är ett av de enklaste och säkraste sätten att ge hela kroppen motion, och det kan man göra praktiskt taget när som helst och var som helst.

 

BALANS

 

Människokroppen fungerar så att den mår bäst vid en balans mellan arbete, motion och vila.

De flesta har haft perioder i livet där dygnets timmar inte räcker till. Och det första man brukar dra in på då är vilan. Och det är just vilan vi behöver i sådana lägen. Vila kan vara allt från att sjunka ner i favoritfåtöljen med en kopp rogivande te och sluta ögonen ett slag, till att tillämpa en avslappningsteknik.

 

Anspänning och avspänning i harmoni ger ett lyckligare liv. Anspänning får oss också att växa. Utvecklas. Komma vidare. Förverkliga drömmar. Det är när vi inte har balans mellan spänning och avspänning som vi blir stressade och trasiga. När våra vitala energireserver utarmas av den "dåliga stressen" blir vi mottagliga för åtskilliga skadliga effekter. Vi löper allvarlig risk för högt blodtryck, kronisk trötthet, utmattning av alla system i kroppen och för tidigt åldrande.

 

Men ett liv utan stress skulle vara utomordentligt långtråkigt. Alla behöver vi ett visst mått av stress för att vara på alerten. För att bemästra stressen i stället för att låta den styra oss, måste vi först sortera ut de positiva stressfaktorerna från de negativa. En bra slags stress uppkommer i situationer som vi betraktar som utmanande och krävande. Denna form av stimulans kan väcka vår nyfikenhet och vårt engagemang. Vi får faktiskt större kontroll över vårt liv genom att anta utmaningar. Negativ stress däremot ökar i allmänhet våra känslor av besvikelse, främlingskap och hjälplöshet.

 

STRESSLINDRING

Visst är vi alla överens om att frisk luft, motion, sömn och sund mat grundlägger vår hälsa, och alla har vi väl ett eget individuellt hälsoprogram för vardagsliv och rekreation. Men följer vi det? Att bli frisk är egentligen mest en fråga om att börja, att komma sig för. Vi har alltid mycket att göra, vi hinner inte med att tänka på oss själva. Men det måste vi. Den tid vi använder att sköta oss är en investering, som ger sjudubbelt igen. Utan hälsa kommer vi ingen vart, vi orkar inte arbeta, vi orkar inte vara glada, vi kanske kollapsar till slut.

 

Var och en av oss har en ”stressprofil” som är unik. Somliga är mycket mottagliga för problem som rör familj, vänner och arbetskamrater – och de konflikter, vrede, skuldkänslor och personighetskrockar som ofta blir.

 

Att vårda sin hjärna är inte det lättaste i vår stressade tid. Men det går. Regelbunden fysisk

aktivitet ökar chansen att hålla sig frisk. Fysisk hälsa – vad är det? Jo, en kroppens vitala ungdom oavsett åldern, en cellernas förmåga till förnyelse, kort sagt hundraprocentigt liv, de flesta människor går omkring med kroppar som lever till femtio – sextio procent. Och psykisk hälsa – vad är det om inte en motsvarande förnyelse av själens celler, tankar, en vitalisering av känslans blodomlopp och viljans muskler. Fysisk hälsa når man bland annat genom fysisk motion – och psykisk hälsa bland annat genom psykisk motion. Ett sätt att motionera psykiskt är att hålla igång hjärnan.

 

Blanda en massageolja

för den torra, åldrade och ömtåliga huden

  • 15 ml Olivolja (som är känd för sina hälsosamma egenskaper och som innehåller många vitaminer, polyfenoler och skyddande antioxidanter. Har även bakteriedödande egenskaper. Har en lindrande, fuktgivande och närande effekt på huden som blir mjuk och elastisk. Ökar blodcirkulationen i huden).

 

  • 15 ml Mandelolja (är halvfet och hållbar. Mild, mjukgörande och inte irriterande. Gör huden mjuk, len och smidig).

 

  • 10 ml Tistelolja (en torr olja som snabbt tränger ner i huden. Innehåller mycket linolsyra som är så viktigt för hudens vitalitet och passar hud som har dålig cirkulation).

 

  • 5 ml jojobaolja (Jojobaolja är bra för alla hudtyper och är mjukgörande och återfuktande).

 

  • 2,5 ml Gurkörtsolja (innehåller den ovanliga fettsyran gammaliolensyra (GLA). Är utmärkt i anti-aigin-olja och super vid känslig hud!)

 

  • 2, 5 ml E-vitamin (motverkar oxidation av fetter och oljor och hindrar fria radikaler).

 

  • 3 droppar Rosmarin antioxidant (en antioxidant som är starkare än E-vitamin och är också antiinflammatorisk. Viktigt att använda den när man har en sån torr olja som gurkörtsolja i sin blandning)

 

  • 15 droppar eterisk enbärsolja (avgiftande, hjälper kroppen att göra sig av t.ex. urinsyra, bra för lymfcirkulationen)
  • 10 droppar eterisk citronolja (avgiftande, fettupplösande, renande, stärker och drar ihop ytliga blodkärl, ökar cirkulationen)
  • 10 droppar eterisk rosmarinolja (uppstramande, ökar blodcirkulationen, bra vid vätskeansamling)
  • 15 droppar eterisk geranium-olja (sammandragande, bra för lymfcirkulationen, stimulerande, hjälper utrensning)

 

Blanda alla oljor, tillsätt E-vitaminet och de eteriska oljorna. Häll på en mörk glasflaska. Skaka flaskan varje gång du smörjer in benen.

 

 

Cellulitbehandling

Inköpsställen

För eteriska oljor, vegetabiliska oljor, fetter och örter. Naturleror - som är bra för en ren och fräsch hud och vackert hår. Konserveringsmedel, aktiva ämnen, emulgeringsmedel, fuktbindande ämnen, burkar och ekologiska hydrolater, och mycket mera.

 

Råvaror som du behöver om du vill tillverka dina egna skönhets-produkter. Gör dina produkter som bygger på naturens egna ingredienser - fri från mineraloljor som vaselin och paraffin, parabener och andra konstigheter, det är en ganska skön tanke att veta att dina egna produkter är naturliga. Och som kommer att ge dig stor skaparglädje! Använd dig av naturens skafferi.

Bra böcker om naturlig hudvård att inspireras av. Huden mår mycket bättre om vi använder naturliga råvaror när vi rengör och smörjer in vår hud! Oljor fetter och vaxer är skönhetsmedel som är riktigt välgörande för huden och håret.

Massageolja

Här är ett bra recept att massera sina ben med, en avgiftande oljeblandning, som hjälper lymfkärlen och sätter fart på blodcirkulationen, renar från gifter och vatten.

Här har jag valt oljor som är bra både till kroppen och ansiktet och som man alltid kan ha hemma.

 

Den här massagebehandlingsoljan avgiftar och stimulerar benen.

Är bra att massera in efter din torrborstning (och dusch). Smörj in 2 gånger om dagen.

 

  • 18 gr kokosfett eko kallpressad (som innehåller, förutom vitaminer och mineraler, även den viktiga fettsyran Laurinsyra. Kokosfettet gör underverk i dina hudvårdsprodukter).

 

  • 17 ml kallpressad jojobaolja (gör att din hud behåller sin elasticitet och smidighet)

 

  • 15 ml kallpressad tistelolja (en härligt, billig, torr och tunnflytande olja)

 

  • 1 ml E-vitamin

 

  • 30 droppar eterisk enbärsolja (är renande och sammandragande).

 

  • 30 droppar eterisk citronolja (stimulerande, stärkande, inflammationshämmande och renande)

 

Smält kokosfettet försiktigt i ett vattenbad och rör sen ner de andra oljorna. Tillsätt E-vitaminet och sen de eteriska oljorna när oljeblandningen har en temperatur på 25 grader.

Häll på en liten glasflaska 50 ml, skaka om och massera dina ben.

 

Bra böcker

Copyright © Kroppsvård - ElisabetB Maila mig!