Celluliter

Celluliter

GROPAR PÅ LÅREN

Att bli av med dem är inte lätt. Men det går att reducera dem. Med lite tid och tålamod.

 

Celluliter är i grunden en rubbning i kroppens naturliga kemi, och det är därför celluliter påverkas av behandling inifrån och ut och inte bara av utvärtes metoder. Vare sig man kallar det celluliter eller fett råder det inget som helst tvivel om att kvinnornas kroppsfett är av en annan typ och annorlunda fördelat än männens.

 

Hos männen ligger fettet i små kompakta fack som är ganska jämnt fördelade under huden, men hos oss kvinnorna har fettcellerna en benägenhet att samlas på stuss och lår. Denna typ av fett kan kännas ojämn och kornig när man knådar det med fingrarna.

 

Det man ska komma ihåg är att celluliter inte har med övervikt att göra. En cellulit uppstår helt enkelt när bindväven, som håller underhudsfettet på plats, stelnar och ger vika. Då får fettcellerna chans att tränga igenom, vilket de gör med kraft och gärna i grupp.

 

Fettcellerna bildar klumpar under huden, där också vätska och slaggprodukter samlas. Det här sker när blodcirkulationen är dålig, när ämnesomsättningen inte är bra eller när kroppen är för mycket i stillhet. Det finns också genetiska fakta.

 

HUDSTRUKTUR

Strax under överhuden finns en sammanhållande vävnad, underhudsvävnaden, som består av celler, främst fettceller som förvarar energi och collagenceller.

 

Fibrerna collagen och elastin utgör tillsammans ett nätverk – bindvävnaden – som ger huden stöd och elasticitet plus en grundsubstans med geléartad konsistens som är limmet som håller samman det hela.

 

Där finns också blodkärl, lymfkärl och nerver. För att huden ska vara slät och jämn måste det råda en balans i underhudsvävnaden. Det sker lättast en rubbning i balansen på höfterna och låren där underhudsvävnaden är tjockare, svampigare och porösare.

 

CELLULITER

De flesta kvinnor är missnöjda med sina lår. De är för tjocka och för gropiga. Men det går att förbättra formen och fastheten. Visserligen försämras cirkulationen gradvis med åren, men kroppen återhämtar sig fantastiskt när den får hjälp. Mot celluliter, den gropiga apelsinhuden, hjälper bara envishet och sundare vanor.

 

Mer massage och motion, mindre fett, salt och socker. Torrborstning sätter fart på blodcirkulationen och gör huden slät och len.

 

Om man har lite övervikt så samlas de gärna på höfterna och lår. När cirkulationen är trög i höfter och lår bildas en anhopning. Blodkärlens allra tunnaste förgreningar, kapillärerna, försvagas och överflödig vätska samlas i det lilla utrymmet mellan cellerna. Kapillärernas cirkulation måste fungera mycket effektivt för att kroppen ska ta upp så mycket näring som möjligt och för att vätska inte ska hopas.

 

De stora syndabockarna när det gäller celluliter är:

stillasittande, dåliga matvanor och stress

 

MUSKLER

Dåliga muskler kan vara bidragande orsak till celluliter, eftersom de uppstår på ställen där

musklerna används dåligt och är inte utvecklade tillräckligt. Många av oss sitter många timmar på arbetet, och ofta fortsätter vi att sitta när vi kommer hem. Vi människor är skapta för att röra på oss. Vi mår inte bra av att sitta still hela dagarna. Vi behöver röra på oss för att hålla musklerna och kroppen i trim. Då ökar motståndskraften och vi tål både fysiska och psykiska påfrestningar bättre. Vår kropp skulle förtvina och förlora styrka och livskraft om vi inte använde den.

 

MATEN

Det är inte kvantiteten mat vi äter som orsakar celluliter, utan kvaliteten på den. Brist på viktig näring, dåliga matvanor skapar obalans i cellerna. Fel mat dag ut och dag in skapar näringsbrist. ”Snabbmat” eller färdiglagad mat som innehåller lite näring och mycket fett, socker, salt och kemikalier, utgör huvuddelen av många människors mat.

 

Sättet att äta inverkar också stort. Ofta äter vi för fort utan att tugga maten ordentligt. Ät sakta och tugga maten väl. Att tugga noga är den största betydelse i matsmältningsprocessen. Mat som inte smälts har inget värde eftersom de bara blir liggande i tarmsystemet.

 

Rätt mat, som ger näring, kan man äta mycket av. Färsk frukt, färska grönsaker, fullkorn och baljväxter ger en hel del volym. Samtidigt har kroppen lätt att assimilera och smälta den här typen av mat, som förhindrar att man förlorar viktig muskelmassa samtidigt som den underlättar att bli av med överskottsfettet.

 

MINDRE SALT

De flesta av oss äter alldeles för mycket salt, i genomsnitt mer än tjugo gånger vad kroppen behöver. Men vi behöver natrium för att fortsätta att vara friska. Natrium reglerar vätsketrycket och PH-balansen och bibehåller kaliumspänningar i blodomloppet. Men allt salt vi behöver finns i nästan alla livsmedel vi äter. ”Dit natrium går följer snart vatten." Alltför mycket salt resulterar i kaliumbrist och överskottsvätska, vilket orsakar anhopningar och förvärrar celluliter. Precis som socker är salt ett slags gift för kroppen. Och liksom smaken för socker är smaken för salt förvärvad, en vana som lätt kan brytas.

 

Jag har hittat ett salt som är skonsamt för kroppen. Himalayasalt kallas för ”det vita guldet” och kommer från urbergen i Himalaya. Saltet innehåller samma mineraler och spårämnen som kroppen, hela 84 stycken (till skillnad från vanligt bordssalt som bara består av natrium och klor). Himalayasalt sägs reducera celluliter, eftersom cellerna får rätt balans genom den naturliga sammansättningen av ämnen. Tack vare sitt järninnehåll är det vackert rosa till färgen.

 

MINDRE SOCKER

Inte nog med att socker kan bidra till att göra oss överviktiga så kan sockret också ge oss en rynkigare hy. I stort sett allt vi äter innehåller socker i större eller mindre mängder. Man kan säga att sockret bidrar till en process som fräter sönder cellerna. Den trasiga cellväggen gör att exempelvis proteiner fastnar, vilket resulterar i en tyngre, oelastisk cell – och rynkig och slapp hy. Vi åldras mycket efter hur vi äter. Man vinner på att försöka minimera sockermängden.

 

  • Sockret omvandlas till fett på buken och midjan. Vi får kärlekshandtag och bilringar, och övervikten gör oss gamla i förtid.
  • Sockret omvandlas i levern till mättat fett och dåligt kolesterol (LDL-kolesterol). Vi har ju läst att fett bidrar till det onda kolesterolet, men det är sockret som är orsaken.
  • Sockret klistrar sig fast vid cellerna, de röda blodkropparna, proteinerna i blodet och till och med vid kolesterolpartiklarna. Det orsakar skadegörelse i kroppen och hjärnan.

 

PROTEIN

Vi behöver protein för att bygga upp och reparera vävnader. Ja, varenda cell i kroppen innehåller något protein. Men även om protein är viktigt, behöver vi inte så mycket – kvalitet, inte kvantitet.

 

FETT

Fett är nödvändigt för att bilda känsliga cellmembran och fett behövs för att transportera och absorbera de fettlösliga vitaminerna A, D, E och K. Dessutom behöver vi fett för att hålla huden och andra vävnader ungdomliga och för att förhindra uttorkning.

STRESS –DEN OSYNLIGA FIENDEN

Kroppen fungerar bra om matsmältningen, cirkulationen, andning och avföring är effektiva. Stress kan påverka alla dessa funktioner mer eller mindre. Stress leder också ofta till att man äter för mycket vid ett och samma tillfälle. Kroppen råkar i obalans av stress, spänningar och oro. Kort sagt åstadkommer stress, spänningar och oro kaos i vår kropp genom att påverkar matsmältningen, avföringen, cirkulationen, sömnen och energin.

 

Vi talar lite slarvigt om stress utan att mena så mycket mer än att vi har mycket omkring oss. Det är när det en dag blir för mycket som stressens skadeverkningar blir synliga. När vi tappar greppet, när vi inte längre har kontroll över det som händer, då är det fara. Om det inte är möjligt att gå till attack, att försvara sig eller att fly tvingas vi ge upp. Uppgivenheten leder till att hormonduschen ser ut på ett helt annat sätt än när hjärnan samlar sig till attack, försvar eller flykt.

 

På kort sikt är detta inte så farligt. Det är när den övermäktiga stressen pågår under längre tid som den orsakar allvarliga kroppsliga förändringar. Psykiska påfrestningar gör att immunsystemet fungerar sämre så att risken för att bli sjuk ökar. Dessutom blir blodkärlen trängre, blodtrycket stiger, glukoskänsligheten sjunker och vi blir oroliga, ledsna och deprimerade. Det blir en ond cirkel.

Inköpsställen

För eteriska oljor, vegetabiliska oljor, fetter och örter. Naturleror - som är bra för en ren och fräsch hud och vackert hår. Konserveringsmedel, aktiva ämnen, emulgeringsmedel, fuktbindande ämnen, burkar och ekologiska hydrolater, och mycket mera.

 

Råvaror som du behöver om du vill tillverka dina egna skönhets-produkter. Gör dina produkter som bygger på naturens egna ingredienser - fri från mineraloljor som vaselin och paraffin, parabener och andra konstigheter, det är en ganska skön tanke att veta att dina egna produkter är naturliga. Och som kommer att ge dig stor skaparglädje! Använd dig av naturens skafferi.

Bra böcker om naturlig hudvård att inspireras av. Huden mår mycket bättre om vi använder naturliga råvaror när vi rengör och smörjer in vår hud! Oljor fetter och vaxer är skönhetsmedel som är riktigt välgörande för huden och håret.

Bra böcker

Copyright © Kroppsvård - ElisabetB Maila mig!