Ben

Ben

Benen lyder bäst, när de är i form

Varje dag flyter ca 7 000 liter blod

genom benen. Blodets väg går från tårna ända upp till hjärtat. Det är bra för benen att röra på sig eftersom musklernas arbete behövs för att trycka blodet genom venerna uppåt, trots tyngdkraften.

Om du inte rör på dig dagligen så

sjunker blodet ner i dem. Det belastar ven-klaffarna som ska förhindra att blod på väg uppåt vänder tillbaka. Om man har suttit eller stått stilla mycket under dagen kan man känna sig väldigt trött i benen.

 

Alla vet vi hur vi människor tycks bli tjockare och kraftigare med tiden utan att egentligen öka i vikt. Huden börja hänga och om musklerna inte är tillräckligt starka börjar även de hänga – och de drar med sig allt annat. Bästa skyddet mot tyngdkraftens obevekliga inverkan är bra muskler – välformade, fasta och starka. Och så finns det de där lilla ”extra” sakerna vi kan göra för att motverka tyngdkraften.

Det är med hjälp av gymnastik snarare än bantning som benens utseende förbättras. Att bli av med överflödskilon kan bidra till slankare lår, men för att märka den stora skillnaden måste man träna. Det är slappt hull på grund av otränade muskler som är boven i dramat, och man kan uppnå förvånansvärda resultat genom att träna upp musklerna. Skidåkning, simning, promenader och cykling stärker benmusklerna både i lår och vader. Benen blir fasta, starka och sunda.

Tjocka ben förlorar några centimeter i omkrets när underhudsfettet tränas bort och smala ben blir fylligare när muskulaturen tränas upp. Muskler väger! Bry dig inte om vågen, lita på spegeln istället. När du tränar får du större muskler. De väger mer än fett, men tar mindre plats.

 

SIMNING

Ger utmärkt träning om man vill få slanka och spänstiga lår. Det bästa med kroppen är att det aldrig är för sent att börja träna den. Vatten är ett idealiskt element ur träningssynpunkt. Tack vare vattnets bärkraft kan man bearbeta muskelgrupper som man hoppar över i samband med andra sporter eller motionsformer. Motståndet fördubblar träningens effektivitet, samtidigt som vattnet bär upp kroppstyngden och eliminerar alla risker för överansträngning. De olika simsätten har olika träningseffekt. Det bästa är att skifta mellan dem. Crawl är oerhört nyttigt för hela figuren och bra för hjärta och lungor. Fjärilsim i ryggläge är bra träning för muskulaturen i bröstkorg, lår, armar och axlar. Ryggcrawl ger spänst åt bukmusklerna och slankare lår och överarmar. Bröstsim stärker överkroppen, som många av oss kvinnor inte tränar tillräckligt.

 

PROMENERA

Att promenera är väl ändå toppen för benen. Att promenera ger spänst åt fot- och vad-musklerna och är en mjuk motionsform som passar alla. Regelbundna promenader i normal takt håller vikten i schack. Sikta mot att gå fem – sex kilometer om dagen. En promenad i ensamhet är oslagbar om man vill vara ifred. Efter en stund har problem klarnat och man känner sig mycket starkare och det känns som om man har både tid och energi att tackla sådant som man måste ta itu med. Om man gör promenaden till en vana kan man promenera tills man blir 80, 90 år. Till skillnad från andra motionsformer behöver man aldrig sluta. Under kvällspromenaden upplever man ljusen, den svala luften och kanske stjärnorna på himlen. Ett underbart sätt att sätta punkt för dagen.

 

KROPPEN behöver vara aktiv för att leva. Att pröva och stimulera sina kroppskrafter i

löparslingan föder ny energi och livsvilja som ingenting annat. En snabb promenad i skogen duger också. Det ger en chans att njuta av ensamhet och kanske meditation på samma gång.

För mig är det morgonpromenad som gäller. Den räddar hela dagen. Jag promenerar i ur och skur. Visst kan det se ruggigt ut när man tittar ut genom fönstret, men jag ger mig ut i alla väder och klär mig därefter. Motion i rusk kan bli ruskigt skönt. Det gäller att regelbundet få dosen med motion och då gärna i vår finaste motionslokal – naturen – och det gäller alla årstider. En promenad före frukosten ger kroppen tillfälle att vakna i lugn och ro, dessutom har naturen helande krafter. Det är inte bara kalorierna man gör av med under själva promenaden som har betydelse för vikten. Ämnesomsättningen är förhöjd flera timmar efter passet. Det betyder att man förbränner extra kalorier även när man vilar. Efter min härliga promenad njuter jag i fulla drag av min frukost.

 

Promenader ger bra grundkondition, men ingen smidighet. När vad- och lårmuskler känns

stumma känns det skönt att sträcka ut dem. Då är det bra att lära sig några stretchövningar för vadmusklerna, och för baksidan och framsidan av låret.

 

STRETCHING

Efter promenaden är det bra att stretcha och du kommer genast att märka en skillnad. Man stretchar för att syresätta musklerna och få spänningar att släppa. Med daglig stretching behöver du aldrig bli stel.

 

Sitt på golvet med benen så långt isär du kan utan att det gör ont. Sätt ena handen mellan

benen som stöd. Sträck långsamt ut den andra armen längs med benet. Böj sen kroppen så att den hamnar över detta ben och luta dig framåt med rak eller rundad rygg. Gör om åt motsatt håll.

 

Ju äldre vi blir, desto viktigare är det att stretcha. Många av oss får dålig hållning och blir stela när vi förlorar ungdomens spänst och rörelse. Då spelar det ingen roll hur snygg man är i håret eller hur snygga kläder man har – rörelsemönstret signalerar att ”jag är gammal”. Men om man stretchar dagligen kan man behålla sina ungdomliga rörelser hela livet. Om du behåller spänsten, så fungerar balansen bättre. Och att falla kan få trista konsekvenser för oss kvinnor.

 

Att träna och motionera är inte detsamma

som att ta bort något från livet.

Det är att lägga till en värdefull dimension.

 

 

Inköpsställen

För eteriska oljor, vegetabiliska oljor, fetter och örter. Naturleror - som är bra för en ren och fräsch hud och vackert hår. Konserveringsmedel, aktiva ämnen, emulgeringsmedel, fuktbindande ämnen, burkar och ekologiska hydrolater, och mycket mera.

 

Råvaror som du behöver om du vill tillverka dina egna skönhets-produkter. Gör dina produkter som bygger på naturens egna ingredienser - fri från mineraloljor som vaselin och paraffin, parabener och andra konstigheter, det är en ganska skön tanke att veta att dina egna produkter är naturliga. Och som kommer att ge dig stor skaparglädje! Använd dig av naturens skafferi.

Bra böcker

Bra böcker om naturlig hudvård att inspireras av. Huden mår mycket bättre om vi använder naturliga råvaror när vi rengör och smörjer in vår hud! Oljor fetter och vaxer är skönhetsmedel som är riktigt välgörande för huden och håret.

Tips

Ett tips som jag försöker praktisera varje dag

Stå på skuldrorna: ligg på rygg och drar upp knäna till bröstet, lyft höfterna från golvet och stöd ryggen med händerna medan du sakta rätar på benen.

 

Genom att vända kroppens vätskeomlopp – blod och lymfa – kan du öka näringstillförseln till cellerna och skynda på bortförandet av allt avfall. Hjärnan får mer syre, vilket resulterar i att man tänker klarare, får bättre minne och man mår så bra. Organ som hamnat ”fel” eller hänger kommer tillbaka till sin ursprungsplats. Rynkor och påsar minskar.

 

Bättre blodflöde betyder fastare och friskare hud och friskare hårbotten. Börja med någon minut i taget och öka på sedan. Jag står 5 minuter. Det räcker för mig.

Copyright © Kroppsvård - ElisabetB Maila mig!