Fotbad

Fotbad

 

Om man inte har tid med en uppmjukande fotmassage, kan man ändå behandla fötterna med ett avstressande tio minuters fotbad. Det varma vattnet får alla små muskler som hjälper till att transportera kroppen att slappna av. Detta underlättar för inklämda nerver, så att energin kan flöda fritt igen nerifrån och upp, vilket även stimulerar blodcirkulationen. Man kan göra det dubbelt terapeutiskt genom att koppla av hjärnan samtidigt - prova att lyssna på musik, titta på TV eller läsa.

 

 

Fotbad är den enklaste vatten-behandlingen, men effektiv och behaglig. Fotbad stimulerar blodcirkulationen och utsöndringen av slagg genom fotsulorna. Genom att röra på tårna och vicka på fötterna i badet sätter man även fart på lymfan, den genomskinliga vävnadsvätska som inte har någon egen pump. Varje rörelse man gör pumpar lymfan uppåt och slaggen rinner ut genom fotsulornas stora porer.

Den kroppsdel som reagerar starkast vid ett fotbad är ofta huvudet. Huvudvärk kan bero på attblodet är belastat med för mycket slagg-produkter från ämnesomsättningen. Då kan man i första hand rena blodet, genom ett fotbad.

 

Fotbadet bör inte vara för varmt för då torkas fötterna ut för mycket. Använd gärna ett syremättat fotsalt som öppnar hudens porer. Fotsaltet innehåller också ett svagt fettupplösande medel och därför tar det också bort smuts, slagg, svett och döda hornceller. Saltet stimulerar blodcirkulationen och piggar därmed upp trötta och ömma fötter.

 

Man kan även hälla i det skumbad man tycker bäst om och sätta till ett par matskedar bakpulver för att mjuka upp skrovliga partier, om det behövs. Bada fötterna i ca tio minuter.

 

Fotbad botar mycket

Bra mot förkylning

När man känner sig sträv i halsen och en förkylning är på väg är det bra med ett hett fotbad, så varmt som man tål, och en kall, urvriden handduk runt halsen. Efter en halvtimme kan man dricka något varmt, och gå och lägga sig. Men se till att du håller kroppen varm. Ett fotbad höjer kroppstemperaturen, det stimulerar kroppens immunförsvar till att attackera främmande ämnen eller baciller, t.ex. influensa- eller förkylningsvirus.

 

Torka fötterna grundligt efter fotbadet, så att ingen fukt stannar kvar mellan tårna, då blir det lätt infektioner. Efter avtorkningen ska fötterna smörjas in med en fotcréme, som mjukar upp huden, motverkar förhårdnader och håller nagelbanden mjuka och smidiga. Fotpuder och talk gör fötterna släta och skyddar känslig och irriterad hud. Att ta väl hand om fötterna är att ta väl hand om hela kroppen.

 

Man ska vara väldigt försiktig med fötterna under vintern, de är inte bra om de blir kalla eller

våta. Är man kall om fötterna på kvällen är det ofta svårt att sova. Då är det bra att ta ett tag med en fotrulle eller ett varmt fotbad. Båda sätter fart på blodcirkulationen och då sover man bättre. Fotrullen är också bra mot ”restless legs”, dvs. när benen sprattlar om natten och man inte kan sova. Man kan också bada fötterna i ett avkok på svartpeppar som ökar blodcirkulationen ytterligare och som är bra för ”kryp” i benen.

 

Örtbad

När jag gör örtbad lägger jag örterna i botten på en stor badbalja. Slår över ett par liter hett vatten. Låter det stå i blöt i 10 minuter så att örternas verksamma beståndsdelar – alkaloider, glykosider, saponiner, garvämnen, organiska syror, eteriska oljor osv. – verkligen hinner lösas upp i vattnet. Därefter sätter jag mig bekvämt till rätta med fötterna i baljan och slår på så hett vatten jag tål tills vattnet stiger över fotlederna. Jag fyller inte hela baljan – det behövs plats för mer hett vatten som ska fyllas på under fotbadets gång. Ett fotbad ska vara 20 – 30 minuter och under tiden sjunker självfallet temperaturen i vattnet. Efter fotbadet lufttorkar jag fötterna. När fötterna är torra, smörjer jag in dem med lite olja och sätter på mig ett par yllesockor. Jätteskönt!

 

Fotbad för bättre cirkulation

Jag använder ofta tallbarr i mitt fotbad. Det stimulerar blodcirkulationen och det är även välgörande att andas in de ångor som kommer från badet.

Jag tar färska tallkvistar så mycket som får rum i botten av fotbaljan. Häller i en tsk arnikatinktur eller en tesked riven pepparrot. Slå först kokhett vatten över tallbarren och låt dra en stund innan du sätter fötterna i badet. Badet bör vara 20 minuter. Doppa fötterna hastigt i kallt vatten efter fotbadet, torka väl, sätt på varma sockor.

 

Fotbad mot fotsvett

Lägg 100 g rölleka, 1 tesked riven pepparrot, en hel pressad citron (drar ihop porerna och torkar ut) och en dl havssalt. Häll på varmt vatten, låt dra och njut av ditt fotbad. Badet bör vara 20 – 30 minuter. Upprepa badet en – två gånger i veckan. Torka väl, sätt på varma bomullsstrumpor.

 

Fotbad för dig som bantar

50 g rölleka, 50 vitklöver och några droppar eukalyptusolja. Fotbad är en nyttig komplettering under en bantningskur. Överviktiga kan behöva svettas, alltför många kan inte svettas alls. Fotbad ökar cirkulationen i kroppen och bidrar till förmågan att svettas. Vid ett fotbad av den här typen (20 - 30 minuter) kan man skölja fötterna hastigt i kallt vatten direkt efter fotbadet och dra på yllesockor på våta fötter. Ha dem på i 20 minuter. Massera sedan in fötterna med johannesörts olja, som är en fin uppmjukande olja vid torr och åldrad hy, eller olivolja.

 

Fotbad mot värk

100 g björkblad och 50 g johannesört. Badtid 20 – 30 minuter. Skölj inte fötterna efter fotbadet, låt lufttorka. Ta på varma yllesockar. Ta gärna ett fotbad innan du går till sängs och låt sockorna sitta på över natten. Smörj in fötterna på morgonen med en fotkräm.

 

Eteriska oljor

Med eteriska oljor får man ett underbart väldoftande fotbad. Fyll fotbaljan med varmt vatten. De eteriska oljorna kan blandas med en matsked mandelolja och en matsked honung. Om dina fötter känns trötta kan du blanda i tre droppar lavendel och tre droppar rosmarinolja i oljeblandningen, som du sen blandar i vattnet. Bada fötterna i 20 minuter.

 

Växelfotbad

Ett riktigt varmt fotbad följt av ett iskallt, drar samman blodådrorna och ger blodcirkulationen en skjuts. Ett växelbad mellan varmt och kallt vatten skänker inte bara välbefinnande och värme, utan ökar dessutom blodcirkulationen i både fötter och vader.

 

Du behöver två baljor, den ena fyller du med kallt vatten och den andra med varmt vatten. Börja med en och en halv minut med båda fötterna i det varma vattnet. Sedan växlar du till kallt en och en halv minut. Växla sedan fram och tillbaka mellan varmt och kallt i ca. tio minuter.

 

Slappna av och ha det skönt när du fotbadar. Är du stressad kan fotbadet bli en välgörande stund för återhämtning. Kroppen har en otrolig förmåga till självläkning och den psykiska kraft du får genom lugn, vila och avspänning kommer att ge mer än du kan föreställa dig.

 

Kom ihåg att alltid torka fötterna noga efter ett fotbad, även mellan tårna, för att undvika fotsvamp. Ta aldrig på strumpor förrän dina fötter är helt torra. Avsluta alltid med att smörja in dina fötter med en fet kräm.

Inköpsställen

För eteriska oljor, vegetabiliska oljor, fetter och örter. Naturleror - som är bra för en ren och fräsch hud och vackert hår. Konserveringsmedel, aktiva ämnen, emulgeringsmedel, fuktbindande ämnen, burkar och ekologiska hydrolater, och mycket mera.

 

Råvaror som du behöver om du vill tillverka dina egna skönhets-produkter. Gör dina produkter som bygger på naturens egna ingredienser - fri från mineraloljor som vaselin och paraffin, parabener och andra konstigheter, det är en ganska skön tanke att veta att dina egna produkter är naturliga. Och som kommer att ge dig stor skaparglädje! Använd dig av naturens skafferi.

Bra böcker

Bra böcker om naturlig hudvård att inspireras av. Huden mår mycket bättre om vi använder naturliga råvaror när vi rengör och smörjer in vår hud! Oljor fetter och vaxer är skönhetsmedel som är riktigt välgörande för huden och håret.

Copyright © Kroppsvård - ElisabetB Maila mig!