Fotproblem

Fotproblem

 

 

 

Värkande, ömmande fötter har

gett oss människor problem i alla tider. Kultur och mode har genom tiderna ofta varit fotens värsta fiende och är det kanske än idag. Dåliga skor är den vanligaste orsaken till problemfötter. Högklackat är värst, eftersom de överbelastar fötterna, trycker ihop tårna och förkortar vadmusklerna. Men visst ska man kunna använda högklackat, men med måtta. De tar vi på oss vid festliga tillfällen.

 

Förhårdnader, smärta i hälarna och snedställda tår. De flesta kan du förebygga själv!

Välj fotriktiga skor, tvätta fötterna med tvål och vatten, torka dem noga och smörj in dem varje kväll. Jag tror att i och med vårt intresse av kroppen och vikten av att sköta den, har vi också blivit mer medvetna om våra fötter. Det är bra att ge våra fötter lite extra uppmärksamhet och vård, de förtjänar det!

 

 

 

 

Det finns en toffel som heter Yantratoffeln som är utvecklad för att öka välbefinnandet. Zonterapeuter anser att varje område på fotsulan motsvarar ett särskilt organ eller område på kroppen. Genom att massera och stimulera det berörda området på fötterna kommer den motsvarande delen i kroppen stimuleras och fungera normalt igen. Toffeln har 41 punkter som enligt samma lära kopplas till våra olika organ i kroppen. Tofflorna är perfekta för oss som har stumma fötter och trötta ben

 

Stöd åt foten

En sko ska ge stöd åt foten. Foten ska inte kunna glida fram och tillbaka i skon. Det bästa är en snörad sko eller känga som binder ner foten så att hälen ligger mot hälkappan när man går, precis som i en slalomkänga. Snörkängan ger bättre stöd än lågskor, men pumps som är smala framtill och bara spänner över tårna kan aldrig ge foten något stöd.

 

Tänk på att foten ändrar storlek under dagen. Köp skor på eftermiddagen, det är först då som våra fötter har fått sin normala storlek.

 

Titta på dina strumpor

En strumpa ska inte vara för trång eller forma om foten. Fötterna ska ha samma kontur med och utan strumpor. Trånga strumpor kan dra tårna bakåt när man trycker in foten i skon.

 

Fotsvett och hettande fötter

Fotsvett är fullt normalt eftersom svettkörtlarna sitter tätt under fotsulorna. Om man svettas mer än vad som kan räknas som normalt, kan det bero på nervositet, överansträngning eller irritationer. Övervikt ger ofta fotsvett. Om du har problem med fotsvett, bör du undvika skor av kompakta konstmaterial, gummiskor, lackskor och kompakta stövlar. Byt skor och strumpor ofta. Det kan vara svårt att få bort svettlukten ur strumporna, försök då med att lägga dem i saltvatten innan de tvättas. Tvätta fötterna minst en gång om dagen med tvål och vatten, gärna tea-tree-tvål, som finns både fast och flytande. Svettas du mycket om fötterna kan du pudra med potatismjöl. Med rena fötter och fräscha strumpor minskar risken för dålig lukt.

 

Fotsvamp

Det är oftast mycket obehagligt, det kliar, svider och luktar.

Fotsvamp är en infektion som orsakas av svampar, som trivs i fuktig och varm miljö. Hudsvamp på fötterna märks ofta genom att det börjar klia mellan tårna. Man kan se en vit beläggning som kan vara fuktig och uppluckrad, men ibland kan huden istället vara torr och flagig. Svamp är vanligast mellan näst sista och sista tån där skorna oftast trycker ihop dem och stänger inne fukten. Det finns receptfritt svampmedel som heter Pevaryl på apoteket som man kan testa. Annars kan man göra egna behandlingar.

 

Ta ett fotbad med Epsomsalt (magnesiumsulfat). Epsomsalt i vatten drar ut avfallsämnen ur kroppen, lugnar nervsystemet, minskar svullnader och får musklerna att slappna av och är jättebra mot värk och ömma muskler. Det är ett naturligt mjukgörande medel som samtidigt tar bort döda hudceller.

 

Blanda i en halv deciliter äppelcidervinäger, och bada fötterna flera gånger i veckan. Man kan även pressa i vitlök i badet och badda efteråt med utspädd tea-tree-olja. Gör en blandning av en del 10-procentig tea- tree-olja och nio delar olivolja. Applicera 1-3 gånger om dagen.

 

Förebygg fotsvamp genom att tvätta fötterna med mild biologisk tvål med lågt pH värde. Man kan tvätta med en tea-tree-tvål. Torka alltid mellan tårna. Använd strumpor av ylle eller natursiden. Lufta fötterna och välj luftiga skor. Gå inte barfota på offentliga golv.

 

Torra, brännande fötter

Det är många som lider av torra och brännande fötter. Att bära nylonstrumpor känns som att ha glasskärvor mot huden. Huden är ofta så torr att den flagnar av och att stora sprickor går upp mellan tårna och under hälarna. Torra fötter blir ofta röda och irriterade. Då hjälper en insmörjning med fotbalsam, det är uppfriskande och känns svalkande. Fötterna mår så mycket bättre när de smörjs in med en fuktighetskräm.

 

Lindrade:

  • Efter en lång dag är ett fotbad med eteriska oljor och Epsomsalt skönt - och glöm inte att smörja in fötterna efteråt med ett rejält lager av fuktighetskräm.
  • Jag brukar lägga ett lager glaskulor i botten av en stor balja - tillräckligt mycket för att täcka tre fjärdedelar av botten. Låt fötterna glida lätt över glaskulorna. Fortsätt med den härliga och lindrande massagen i tio minuter.
  • Ett avkylande och uppfriskande fotbad med pepparmynta och eukalyptus kan göra underverk för trötta, torra eller varma fötter. Tillsätt fem droppar eterisk olja i det varma vattnet och bada fötterna i tio minuter.

 

Fotvårtor

Fotvårtor är en virusinfektion som sprids genom smitta. Fotvårtor ser ut som förhårdnader och känns som små kulor. De sitter på fotsulan och orsakas av paoillomvirus. Ibland kan fotvårtor ömma. Smärtan kan man minska genom att sätta ett ringplåster runt vårtan. Fotvårtor kan behandlas med medicinska preparat, receptfritt från Apoteket, men kan också frysas eller brännas bort av läkaren.

 

Liktornar

Liktornar är förhårdnader i huden som uppstått vid tryck. Hornhuden förtjockas för att skydda underhuden. Det hårda och tjocka hudlagret trycker in mot fotens nerver och det är ofta mycket smärtsamt. Liktorna har en trekantig kägelform, med en spets i mitten som trycker in mot foten. Om man inte tar bort liktorna kan man få bölder, infektioner, svullnader och vätskesamlingar. Hårda liktorna sitter oftast på tårnas översida eller på tårnas leder. Liktornar kan filas bort, men när liktornar tagits bort måste det utsatta stället skyddas med tryck annars får man snabbt en ny liktorn. Enklast är att sätta på ett ringplåster för att minska trycket. Undvik skor som trycker och skaver. Ta hand om liktornar innan det blir ett problem. Ta fotbad, fila och smörj fötterna. Massage hjälper till att hålla igång blodcirkulationen i fötterna.

 

Mjuka liktornar

Mjuka liktornar bildas som regel mellan tårna där hudytorna pressas mot varandra. De mjukas upp av värmen och fuktigheten mellan tårna. Liktornar kan tas bort med Compeeds liktornsplåster som kan köpas på apoteket.

 

Förhårdnader

Huden på fötterna blir lätt tjock och hård. Förhårdnader är inte lika elastiska som resten av huden. Förhårdnader ska slipas bort annars blir fötterna lätt ömma när det döda hudlagret trycks mot nerverna i den levande delen av huden. Förhårdnader får man när huden utsätts för tryck mot skornas sulor. Men man kan få förhårdnader även på andra ställen om foten är svag och nedsjunken. Då vilar den punktvis för hårt mot skons botten.

Ett bra tips:

Ta fotbad varje dag. Man kan slipa med en speciell grov pimpsten eller med en fotfil. Använd en fotfil av metall med en diamantbeläggning. Den slipar jämt och slätt och den håller – i motsats till sandpappersfilen – hela livet. Smörj in fötterna ofta, gärna flera gånger om dagen. Undvik trånga och glappande skor och se upp med strumpor som skaver.

 

Hammartår

Hammartår är en följd av att tåns muskler på över- eller undersida inte är i balans. Tån trycks upp, det bildas brosk i leden, och man kan få liktornar längst ut i trekanten. Det blir svårt att hitta skor som passar.

 

En ökad rörlighet i en del av framfotens leder kan vara en av orsakerna till hammartår. Om stortårsleden kan röras i avslappnat tillstånd mer än en centimeter uppåt och neråt är det för stor rörlighet i leden. Överrörligheten ger en felbelastning i framfoten som kan leda till både smärtor under framfoten och felställning av tårna. Ligament och ledband som normalt håller tårna på plats fungerar sämre och framfoten plattas ut. Det kan leda till snedställd stortå som Hallux valgus eller krökta hammartår.

 

Man ärver anlagen

Har du fotproblem i släkten?

Överrörligheten är ärftlig; anlage finns hos oss när vi föds. Med normalrörlighet i lederna är det svårt att få felställningar av tårna även om man använder trånga skor och utsätter foten för svåra påfrestningar. Generna bestämmer vilka av oss som riskerar att få besvär med fötterna. Vi kvinnor har också en större rörlighet i sidled i foten och det gör att när ligament och ledband inte fungerar och framfoten blir bredare. Om man har en mamma och pappa som har haft problem med fötterna är det klokt att börja så tidigt som möjligt med bekväma skor.

 

Hallux valgus

Ibland kallas sjukdomen för kärringknölar. Snedställd stortå som leder till en onormal benknöl som bildas vid stortåns grundled. Leden blir förstorad och pressar tån in mot de andra tårna. Resultatet blir värk, svullnad, ömhet och framfoten kan bli så bred att det blir svårt att hitta fungerande skor. Vid lättare besvär kan man köpa breda, fotriktiga skor och inläggssulor och även göra fotgymnastik. Det finns också en tåspridare i silikon som lindrar smärtan.

 

Hälsporre

Hälsporre är en skada i senplattans fäste under hälen. Så fort man har suttit stilla en stund gör det fruktansvärt ont att börja gå igen. Hälsporre beror på för hög belastning på senplattan i foten. Senplattan töjs ut så mycket att det kan bli bristningar i senan och inflammation i senfästet. Så småningom lagrar kroppen in kalk runt skadan. Det är då det bildas en hälsporre, en utväxt på hälbenet. Övervikt ökar risken eftersom belastningen på foten blir större. Skor med bra stötdämpning, gymnastikskor med luftkudde, minskar risken.

 

Stretching kan minska hälsmärta

Gör så här: Sitt med ena benet i kors över det andra, sträck ut fotsulan genom att dra tårna bakåt mot smalbenet med handen och räkna till tio. Upprepa stretchen tio gånger för varje fot och pass. Det är bra att stretcha tre pass dagligen.

 

Fotknölar

Fotknölar består av broskbildningar. Foten bildar brosk när trycket mot den är för starkt.

Fotknölar kan man få ovanpå foten eller i tålederna. Smärtor i hälen kan dels bero på att bakkappan i skorna är för styv men det kan också vara tecken på benhinneinflammation. Det uppstår när foten är för svag eller nedsjunken så att ledbanden sträcks på fotens undersidor.

 

Svullna fötter

Om man sitter eller står still inträffar det ofta att fötter och benen svullnar. Att röra sig och ”symaskinstrampa” motverkar svullnad liksom stödstrumpor. Människor som rör på sig har oftast inte problem med svullna ben och fötter. Med stigande ålder kan man få lite problem med återflödet av blod från venerna till hjärtat. Venklaffarna blir lite slappare, då samlas blodet lättare i benen och fötterna och man blir svullen. Men det handlar också om ärftlighet . Somliga har lättare att få åderbrock än andra och de uppstår när venernas klaffar fungerar mindre bra.

 

Inköpsställen

För eteriska oljor, vegetabiliska oljor, fetter och örter. Naturleror - som är bra för en ren och fräsch hud och vackert hår. Konserveringsmedel, aktiva ämnen, emulgeringsmedel, fuktbindande ämnen, burkar och ekologiska hydrolater, och mycket mera.

 

Råvaror som du behöver om du vill tillverka dina egna skönhets-produkter. Gör dina produkter som bygger på naturens egna ingredienser - fri från mineraloljor som vaselin och paraffin, parabener och andra konstigheter, det är en ganska skön tanke att veta att dina egna produkter är naturliga. Och som kommer att ge dig stor skaparglädje! Använd dig av naturens skafferi.

Bra böcker

Bra böcker om naturlig hudvård att inspireras av. Huden mår mycket bättre om vi använder naturliga råvaror när vi rengör och smörjer in vår hud! Oljor fetter och vaxer är skönhetsmedel som är riktigt välgörande för huden och håret.

Copyright © Kroppsvård - ElisabetB Maila mig!