Handbesvär

Inköpsställen

För eteriska oljor, vegetabiliska oljor, fetter och örter. Naturleror - som är bra för en ren och fräsch hud och vackert hår. Konserveringsmedel, aktiva ämnen, emulgeringsmedel, fuktbindande ämnen, burkar och ekologiska hydrolater, och mycket mera.

 

Råvaror som du behöver om du vill tillverka dina egna skönhets-produkter. Gör dina produkter som bygger på naturens egna ingredienser - fri från mineraloljor som vaselin och paraffin, parabener och andra konstigheter, det är en ganska skön tanke att veta att dina egna produkter är naturliga. Och som kommer att ge dig stor skaparglädje! Använd dig av naturens skafferi.

Bra böcker

Bra böcker om naturlig hudvård att inspireras av. Huden mår mycket bättre om vi använder naturliga råvaror när vi rengör och smörjer in vår hud! Oljor fetter och vaxer är skönhetsmedel som är riktigt välgörande för huden och håret.

Handbesvär

 

  • Kur för torra händer: Gör en peeling av 1 matsked havregryn som du mal ner i en mortel och blandar med olivolja till en lagom konsistens. Smörj sedan in händerna med sheasmör. Tag ett handbad i 5 minuter. Peela händerna med havregrynspeelingen, skölj av, torka riktigt torrt och smörj in händerna med sheasmör eller någon bra handsalva. Om du vill kan du sätta på bomullsvantar och låta salvan verka under natten.

 

  • Röda händer: Med envishet och regelbundna mjölkbad blir rödfnasiga händer mjuka och rodnaden dämpas. Mjölkpigorna var förr kända för sina vita, mjuka händer.

 

  • Bruna fläckar: De kommer oftast med åldern och orsakas av solen. Fläckarna är pigmentskador i form av melanin som har klumpat ihop sig för att skydda huden mot strålning. Bruna fläckar kan också vara tecken på hormonell obalans. Använd en crème med hög solskyddsfaktor (faktor 9-15) dagligen i stället för den vanliga handcrèmen så dämpas fläckarna.

 

  • Uttorkade och nariga händer: Blir mjuka och smidiga om du under några nätter i sträck smörjer in dem med en fet crème. Ta gärna på bomullsvantar efteråt, så smetar du inte ner lakanen. Crèmen verkar också snabbare i värmen i vantarna. Förhårdnader kan slipas av med pimpsten, gärna med tvål på.

 

  • Fläckiga händer: Händer som arbetar hårt ser ofta smutsiga och vanskötta ut. Hushållsarbete lämnar ofta skvallrande tecken på händerna. När mina händer ser smutsiga ut efter att ha skalat potatis skrubbar jag med vinäger eller citronjuice. Citron i kombination med en bra pimpsten får bukt med de flesta fläckar från rödbetor, kryddor och annat med stark färg. När jag arbetar med att plantera om blommor och inte använder handskar, så klöser jag med naglarna på en tvål då har jorden inte en chans att bita sig fast.

 

  • Handsvett: Svettkörtlarna sitter tätt både på handflator och på fotsulor och de spelar stor roll för temperaturregleringen i kroppen. Många människor lider av konstant handsvett. Andra blir svettiga bara i stressade situationer. Behandling med svetthämmande medel är mycket effektivt. Om de inte hjälper är det möjligt att på kirurgisk väg avhjälpa problemet. Då skärs de nerver av, som stimulerar svettavsöndringen.

 

En liten hjälp för dig som har handsvett är att ha en antiperspirant i puderform i väskan och använda den så ofta det behövs. Det finns thaistens-deodoranter som säljs i form av ett stift som man blöter och stryker på huden, men nu har det kommer ett nytt alternativ som går att spreja. Det dämpar svetten lite. Du kan även gnida in händerna med kallt ättiksvatten och skölja efteråt i kallt vatten.

 

  • Nikotinfläckar syns mindre om de skrubbas med florsocker som man blandar med citronjuice. En skrubb med kaffe är ett utmärkt sätt att behandla händerna med så att de blir lena, mjuka och fläckar försvinner. Jag tar bara en dl kaffe från kaffefiltret när jag har bryggt mitt kaffe, häller i en skål och pressa en halv citron över kaffet och sätter till en matsked olivolja.

 

Masserar över händerna en stund och sköljer av. Oljorna i kaffebönor verkar rengörande och återfettar huden. Du kan även använda bara kaffesumpen som ett effektivt rengöringsmedel för sträva, grova händer och spruckna fingertoppar.

 

  • Illaluktande händer: kökslukt sätter sig gärna i händerna, särskilt om man hackar grönsaker och frukt och då kan det vara svårt att få bort det. När jag ska hacka lök brukar jag gnida in händerna med lite olivolja för att förhindra att lukten sätter sig i huden. Fuktig salt tar bort lukten från lök och fisk, om du smörjer in händerna efteråt.

 

  • Kalla händer: beror oftast på att blodcirkulationen är dålig. Massage och handgymnastik sätter fart på cirkulationen.

 

  • Svullna händer: är symtom på dålig cirkulation. Massage och handgymnastik är lösningen.

 

  • Stela händer: är tecken på att händerna är antingen överarbetade, med trötta leder, eller så understimulerade att lederna stelnat. Massage och handgymnastik håller cirkulationen och därmed händerna igång. Jättebra om man har artros i sina fingrar. Överarbetade händer behöver cirkulationsövningar men även vila.

 

MASSAGE FÖR HÄNDERNA

Bestäm dig för att ge dina händer en minuts massage och motion varje dag. Bäst blir resultatet, om man masserar och motionerar händerna flera gånger i veckan; om händerna känns stela och spända bör man göra det oftare.

 

  • Massera varje finger från spetsen och in till basen. Använd andra handens tumme och pekfinger, arbeta med lätta vridrörelser. Massera även tummarna på det sättet.

 

  • Lyft armarna över huvudet, låt händerna hänga lösa, och vifta snabbt med dem ett par gånger.

 

  • Låt händerna slappna av genom att knäppa dem och sedan dra dem från varandra. Öva dig också att hålla händerna i en vilande ställning istället för spända och stela, så ofta du inte har dem sysselsatta.

 

  • Håll ett finger i taget med andra handens tumme och pekfinger och rör det i cirkel. Gå igenom alla fingrarna på det sättet, och glöm inte bort tummarna.

 

  • Fatta med ena handens tumme och pekfinger om andra handens tumme vid knogen, och rör tummen i cirkel. Upprepa det med alla fingrarna.

 

  • Knyt båda händerna löst, och vrid handlederna, först motsols, sedan medsols.

 

  • Fatta med ena handen om den andra; sätt tummen mot handflatans bas och övriga fingrarna mot handryggen. Pressa tummen vid basen, och pressa sedan steg för steg längre utåt spetsen; gör detsamma med alla fingrarna. Massera sedan handryggen från basen och ut till fingerspetsarna. Upprepa det med andra handen.

 

  • Pressa det köttiga partiet mellan vänster tumme och pekfinger, minst fem gånger. Upprepa det med högerhanden.

 

  • Pressa mjukt men bestämt vänster tumme inåt, nedåt mot handleden - ANVÄND INTE VÅLD. Pressa sedan tummen åt andra hållet, bakåt. Upprepa båda rörelserna med alla tio fingrarna.

 

  • Sträck båda händernas fingrar genom att spärra ut dem så mycket du kan, och för sedan ihop dem igen. Upprepa rörelsen 20 gånger. Avsluta alltid övningarna med att skaka båda händerna löst från handlederna. Låt dem koppla av. (Källa: Hälsa och Livskvalitet av James Scala & Barbara Jacques)

 

 

Copyright © Kroppsvård - ElisabetB Maila mig!