Solen

Solen

 

Ett sunt mått av sol är livsnödvändigt, en relativ liten grad av solbränna bedöms även positivt av hudläkare. Men sol i överflöd, utan skydd, anstränger kroppen oerhört och framför allt huden. Det påskyndar åldrandet genom fuktighetsförlust och skador i bindväven.

 

Det är alltså viktigt med en förnuftig inställning till solen och omsorgsfullt förberedelse. Den som vill vara härligt brun redan på första semesterdagens kväll, kommer säkert att tillbringa resten av semestern i sängen.

Skyddade solkrämer är den ovillkorliga förutsättningen för en sund och varaktig solbränna. Solutsatt hud behöver också preparat med regenererande och hydratiserande ämnen. De understöder vävnaden, så den blir återställd och fuktig igen. Men varaktiga skador, som uppstått genom alltför stark solnjutning djupt i huden, kan den inte reparera. Här hjälper bara försiktighet och inget annat. Har man blivit för mycket solbränd, märker man det först, när det är för sent – solens inverkan ser man först efter flera timmar … och känner den!!

 

 

Att vara ute en skön och solig sommardag är livskvalitet för många. Solen är inte bara vår vän och livgivare, den kan också skada vår hud. Vårt förhållande till solen är full av motsägelser. Trots att UV-strålningen är farlig är den också livsnödvändig. Förutom att påverka vårt humör spelar den också en roll i att framställa viktigt D-vitamin som är viktigt för den allmänna cellbalansen genom att vävnadstillväxten främjas och cellförnyelsen stimuleras. Det har därmed en positiv inverkan på hudens känsla, fasthet och utstrålning.

 

Inte ska vi avstå från solen i rädslan att få cancer! Det är det överdrivna solandet som kan ge cancer, inte att vistas ute sköna sommardagar. Hudförändringar och cancer kan drabba de som jämnt vill ligga och steka sig i solen, de som har utomhusarbete och de som tidvis bor utomlands. Malignt melanom är nu en av de snabbaste ökade cancerformerna i Sverige. Vi ska ta vara på solljuset genom att vara ute så mycket som möjligt under dagen. Att njuta av solen – med respekt.

 

En jämn, gyllene solbränna vill vi väl alla ha

En välskött hud i god kondition har mycket större chans att få en jämn och vacker lyster än den som är torr och illa medfaren redan från början. Man ska nog också vara på sin vakt att exponera sin hals och urringning. Just huden under hakan, ögonen och dekolletaget är de känsligaste delarna på kroppen. Eftersom huden där nästan saknar fett är den tunn och skör. Halsen är ofta utsatt och oskyddad, och det är inte så underligt att det är på halsen som de första verkliga ålderstecknen framträder. Solen startar en process i huden som är mer uttorkad än något annat. Vem vill se ut som ett gammalt russin i fyrtioårsåldern!

 

Vad händer när man solar

Solen är viktig för den psykiska och fysiska hälsan men kan vara farlig för huden. Solen kan

skada huden. Om den ultravioletta strålningen inte hejdas av hudens ytterskikt träffar den epitelcellernas kärnor och ändrar den genetiska koden i dem så att cellerna delar sig på ett onormalt sätt i stället för att kopiera sig själv exakt. En liten förändring i den genetiska koden ger inga synliga tecken på skada – vi kan alla undkomma ganska ostraffat om vi exponerar oss för solen en kort stund. Men om man solbadar intensivt och ofta genom åren börjar cellerna dela sig mer och mer onormalt och skadan blir alltmer synlig.

 

Huden reagerar på sol på tre sätt. Om ljuset är mycket starkt och huden känslig bränns den. Är solen mildare eller huden mer motståndskraftig produceras melanin, som tränger upp i överhuden och ger en brun effekt. Allteftersom dessa celler så småningom faller av försvinner den bruna färgen också, om den inte underhålls. I så fall fortsätter cellerna att avge melanin och det bruna sitter i. Den här processen ger bara ett måttligt skydd mot hudskador. En brynt kropp kan bara vistas dubbelt så länge i solen som en obrynt, innan den börjar bli bränd. Det som gör en solexponerad hud mer motståndskraftig mot brännskador är den tredje faktorn: en naturlig förtjockning av hudcellernas översta lager, som kan bli fyra gånger så djup som normalt. Detta lager suger upp de ultravioletta strålarna, omvandlar dem till värme och sprider den till omkringliggande vävnader innan den träffar de ömtåliga cellerna längst ner. En brun kropp kan ändå bli bränd.

 

Upp till två tredjedelar av UVB sprids i atmosfären innan den når havsnivån. Det innebär att UVB träffar huden genom luften snarare än direkt från solen, vilket är förklaringen till att man kan bli bränd även om man sitter under ett parasoll eller har en vidbrättad hatt på huvudet. Det ultravioletta ljuset reflekteras också mycket kraftigt av snö, sand, betong och vatten. Om det träffar vattnet vinkelrätt tränger det ner till en meter under ytan.

 

Den som solar mycket riskerar kroniska solskador. Solens ultravioletta strålar tas upp av DNA, arvsmassan, i hudens celler och påverkar den. Kroppens reparationssystem lagar förändringarna i arvsmassan utan att vi märker något och vi kan fortsätta att sola. Men huden glömmer inte. Många solskador i underhuden uppstår redan när vi är barn, även om de inte blir synliga förrän långt senare. Hudens celler minns varenda soltimme de utsatts för. När det har blivit för mycket klarar inte kroppen längre av att reparera skadorna. Då kan cellerna haka upp sig, börja dela sig okontrollerat och ge cancer.

 

Hudvård

När vi blir äldre försämras blodcirkulationen i huden och cellerna får mindre näring, tyngdlagen drar våra lite slappa vävnader nedåt. Med åren kan huden också få pigmentfläckar och cellförändringar. När huden åldras producerar den mindre fett och därför är det viktigt att smörja in sig med fuktighetscremer och oljor. Det gäller speciellt om man är mycket utomhus och utsätter sin hud för sol, vatten, väder och vind. De mest synliga tecken på hudens åldrande orsakas av yttre faktorer som miljöföroreningar, tvära väderväxlingar och solen.

 

Hur mycket sol tål man

 

 

Naken, oskyddad hud utan solfilter tål inte särskilt mycket sol innan den blir bränd. Hur mycket, beror på arvsanlagen och bestrålningens styrka. Ju närmare man kommer solen, ju kortare väg strålarna har och ju mer lodrätt de faller mot huden, desto mindre sol tål man. Med andra ord, risken för att bli bränd ökar, ju närmare ekvatorn och högre upp på högland och berg man kommer. Det betyder också att vårsolen är den farligaste solen, eftersom strålningen då är stark och direkt. Detta beror på att träde ännu inte fått blad och luften på så sätt inte mättas av deras strålabsorberande vattenfuktighet.

Den farliga solen

Om vi solar oförståndigt får vi en hudrodnad och svullnad. Det lägger sig så småningom, men vad man inte kan se för blotta ögat är att vissa celler skadas på lång sikt, huden är otrolig i sitt sätt att reparera och ständigt bygga nytt, men bara till en gräns och den blir dessutom lägre ju äldre man blir! Elasticiteten i hudvävnaderna går inte att återställa – det är som resårband som så småningom tänjs ut och tappar formen. Det allvarligaste av allt är att de negativa effekterna från varje solbad ackumuleras i huden. De blir kvar för alltid och kan ge ett alltför tidigt åldrande med rynkor, slapp hy och pigmentfläckar. Vill det sig riktigt illa kan det bli allvarliga störningar i hudcellerna som kan urarta till hudcancer. Blodkärlen vidgas också och blir skörare, vilket gör att man lättare kan få underhudsblödningar när man stöter emot något.

 

Solens skadliga UVA-strålar omger oss konstant, även om den inte lyser. UVA-strålarna går nämligen genom molnen. UVA tär på hudens energiresurser och därmed dess naturliga förmåga att skydda sig mot skador. Vår hud kan i stor utsträckning återupprätta balansen själv – men bara om vi ger den tid att återhämta sig. Men ju äldre vi blir desto längre tid tar det för huden att återhämtar sig. Efter ett dygn har den unga huden återvunnit 80 procent, medan äldre hud har återhämtat sig till 40 procent.

 

Den goda sidan av solen

Även om forskarna varnar aldrig så mycket för solningens negativa sidor, så kan det inte hjälpas att man upplever en solbränna som enbart positivt. Man känner sig mycket fräschare och friskare med färg – jag tycker att den psykologiska effekten har stor betydelse. Solen stimulerar också huden att producera vitamin D men det krävs mycket lite för att täcka det behovet. Men den som verkligen har glädje av en plats i solen är den som har besvär med acne och fet hy. Solen torkar ut och acnen får en chans att läka. Kombinerar med rätt hudvård kan det bli en verklig skönhetskur. Psoriasis och vissa eksem kan också förbättras av solen. Fett hår kan man däremot inte bota på samma sätt. Talgkörtlarna ökar snarare sin produktion i värmen och topparna blir torra och risiga om de utsätts för mycket sol.

Inköpsställen

För eteriska oljor, vegetabiliska oljor, fetter och örter. Naturleror - som är bra för en ren och fräsch hud och vackert hår. Konserveringsmedel, aktiva ämnen, emulgeringsmedel, fuktbindande ämnen, burkar och ekologiska hydrolater, och mycket mera.

 

Råvaror som du behöver om du vill tillverka dina egna skönhets-produkter. Gör dina produkter som bygger på naturens egna ingredienser - fri från mineraloljor som vaselin och paraffin, parabener och andra konstigheter, det är en ganska skön tanke att veta att dina egna produkter är naturliga. Och som kommer att ge dig stor skaparglädje! Använd dig av naturens skafferi.

Bra böcker

Bra böcker om naturlig hudvård att inspireras av. Huden mår mycket bättre om vi använder naturliga råvaror när vi rengör och smörjer in vår hud! Oljor fetter och vaxer är skönhetsmedel som är riktigt välgörande för huden och håret.

GYMPA I SOLEN

Ligg nästan still

och

bli smalare

De här lätta isometriska rörelserna kan du göra när du ligger och solar. Metoden bygger på att du växelvis spänner och slappnar av musklerna - en nästan omärklig rörelse som har märkbar effekt.

 

Så här får du fastare lår:

1. Ligg på rygg med händerna knäppta under nacken och med raka ben. Vinkla upp fötterna och sträck så kraftigt på knäna att hälarna lyfter sig. Räkna långsamt till sex. Vila, upprepa.

 

2. Samma utgångsläge som i 1. Pressa nu ner fötternas yttersidor mot underlaget så att låren lyfter sig en aning. Räkna till 6, vila, upprepa.

 

3. Ligg på rygg med benen lätt isär, raka knän. Vrid fötterna inåt så att tåspetsarna når varandra. Pressa tåspetsarna nedåt. Räkna till 6, vila och upprepa.

 

Så här får du smalare bak:

4. Ligg på rygg med raka ben och händerna på magen. Knip ihop stjärtmusklerna kraftigt. Håll och försök räkna till sex. Vila och upprepa.

 

Så blir magen plattare:

5. Ligg på rygg med uppdragna knän. Andas ut kraftigt och dra in magen så långt det går och håll så. Räkna till tjugo. Andas in, vila upprepa sex gånger.

 

Så blir byst och överarmar fasta:

6. Ligg på mage och vila huvudet mot underlaget, böjda armbågar, händerna i höjd med hakan och fingertopparna mot varandra. Lyft överkroppen genom att pressa ifrån med händerna. Håll, räkna till sex, vila, upprepa.

 

Så får nacke och skuldror spänst:

7. Ligg på mage med framsträckta armar. Lyft överkroppen något och "klappa sanden" med händerna sex gånger i följden. Vila och upprepa.

 

Så blir midjan smalare:

8. Ligg platt på mage med raka ben och armarna framåtsträckta. Sträck höger arm och höger ben så mycket du kan. Håll och räkna till sex. Vila, byt sida och sträck. Räkna till sex. Vila.

 

Copyright © Kroppsvård - ElisabetB Maila mig!