Sommar

Sommar

Det är sommar. Stäng inte fönstret när du går och lägger dig. Öppna det istället så mycket som det går. Det blir som 6 – 7 timmars friluftsliv du får till skänkts. Redan innan du somnar märker du hur lungorna börjar arbeta djupare, precis som om du skulle vara ute i skogen och promenera.

 

 

Det är vackrast på morgonen. I din säng har du inte mycket att hämtade den där sista sovtimmen. Om du känner lust att somna om, när klockan i morgon ringer någon timme tidigare, så vet du att en av ditt livs bästa stunder väntar. Allting är som nytvättat därute, allt är ditt – också sötman av segern över din tröghet.

 

Gå ut i skogen eller spring! Satsa på att gå åtminstone två eller tre gånger i veckan. Om du är otränad räcker en halvtimme. Du kan gå långsamt eller fort, kort eller långt. Om du använder stavar ökar belastningen ytterligare. Du bygger upp leder, muskler och ligament. Hjärtat stärks och konditionen förbättras om du går så att du blir lite flåsig. Även koordination och balans tränas, i synnerhet om veckans promenader sker i skog och mark. Både förbrännings- och konditionsmässigt är det bättre att satsa på snabb gång ena dagen och lite långsammare men längre den andra dagen.

 

Bada i en sjö eller duscha av dig när du kommer hem. När du ändå badar – stanna kvar i vattnet för lite skön motion. Simning är effektivt, roligt och billigt. Simma och bli starkare och smidigare, och bränn kalorier. När man simmar jobbar man med stora muskelgrupper i både över-och underkropp och gör av med massor av energi. För trots att man är lättare i vattnet så ska man dra sig framåt av egen kraft och hjärtat får pumpa på ordentligt. Men trots att träningen är effektiv är den väldigt skonsam mot muskler, skelettet, leder och senor.

I vattnet blir du ett med naturen och nästan tyngdlös. Kroppen väger faktiskt bara mellan ett och fem kilo under ytan. Fyll lungorna med luft och slappna av, du flyter.

 

När du sen cyklar eller går till arbetet har du redan fått ett par timmar sommar. När du har lunch sätt dig i gräset och njut av din mat.

 

Bra mat – fräsch hud

Det spelar en stor roll hur vi mår på insidan, det syns utanpå. Huden är kroppens största organ och behöver skötas om för att må bra. Är du uttorkad, har problem med magen syns det direkt på huden i form av torrhet, svullnader, utslag eller rodnad. Nu är det grönsakernas, bärens och fruktens tid. Ät mycket frukt och grönsaker och drick 6 – 8 glas vatten om dagen. Du kommer att märka stor skillnad både på insidan och utsidan.

 

Naturen är en stor grönsaksdisk där det bara är att plocka. Och nu på försommaren är många växter som godast, späda och milda i smaken, dessutom är det helt gratis och garanterat ekologiskt. Späda maskrosblad kan man steka och har i sin pasta eller i en omelett. De vackra blommorna är fina att ha i en sallad. Du som har syrener på din tomt är lyckligt lottad. Blomman kan du använda i desserter eller lägga i en tomatsallad med färsk lök, fetaost, citron och olivolja. Året runt bjuder den vilda naturen på sådant som går att äta. Mycket hittar man lätt på sin egen tomt eller i närmsta skog. Rönnbär och nässlor känner vi till. Allt som krävs för att ta del av detta dolda skafferi är att man öppnar ögonen och tar sig tid att plocka.

Jag tänker ofta på hur magisk naturen är, och att vi måste vara rädda om den.

Lev enkelt, gå ut så mycket som möjligt, sitt inte och kura i ett stängt rum på kvällen. Du kan sitta på din balkong eller trädgård och njuta, äta och läsa. Du kommer att känna dig friskare, lättare och vitalare. Det är enkelt! Jag ser fram emot Midsommar, den högtid när vi riktigt välkomnar sommaren. Sill och nykokt färskpotatis med dill, gräddfil och knäckebröd med god ost, öl och Bäska droppar.

 

Sommaren är vad vi gör den till. Sommaren är kort även om dagarna är längre än annars. Det är upp till dig om du uppfattar solens signal att leva med i naturens egen rytm och ta vara på morgonens guldtimmar. Solljuset påverkar inte bara kroppen utan också vårt psykiska välbefinnande. Solen har också en direkt inverkan på blodtrycket. När solen lyser på vår hud frigörs kväveoxid i blodomloppet, då vidgas våra blodkärl och blodtrycket sjunker. Sol och värme har också en läkande och lindrande effekt vid flera olika sjukdomar. Vi svenskar är väldigt snabba på att ge oss ut i solen. Det beror säkert på att vi är svältfödda på solljus under vinterhalvåret. Utöver att vi får en härlig färg så stimulerar solen produktionen av D-vitamin. Vitaminet stärker vårt immunförsvar, men även våra ben och tänder. Det effektivaste sättet att få i sig tillräckligt med D-vitamin är med hjälp av solen. Det kan räcka med att exponera armar och ben i 10 minuter per dag för att fylla på behovet. Men se upp så du inte bränner dig.

 

Din solbränna blir jämnare och håller längre om du undviker att bränna dig

Själv tillhör jag solgenerationen, alla vi som känner oss fräschare och piggare med en snygg solbränna. Jag var en riktig soldyrkare på 70- och 80 talet. Jag använde sololjan Hawaiian Tropic-olj och smorde in mig för att bli snabbare brun, men fick istället solutslag med flagad hud. Men idag har jag lärt mig att skydda mig. Nu skyddar jag mig med bättre saker som inte ger brännskador och gör huden grov och rynkig. Sen smörjer jag in mig med min egen Aloe Vera vitamin gelé som innehåller C-vitamin som oskadliggör de fria radikalerna som bildas av UV-strålarna.

 

Om solen på badstranden gör dig dåsig och slö, så bjuder skogen på skugga och aktiviteter. Sommaren är inte bara badstrands- och hängmattslättjans tid utan också skogsströvtågens. Och den porlande bäcken, som talar evighetens språk, ger dig andlig näring och förnyelse precis som den härliga blommande skogsängen.

 

Det är sommar!

Det är tid att förnyas, dags att lägga grunden till ditt nästa nya jag. . .

Nu på sommaren kan du låta huden vila så mycket som möjligt. Använd så få produkter som möjligt, pröva att använd Aloe -Vera gele, eller en torr fin oja istället för lotion. Gör din egen solprodukt. Hur lätt som, helst!

 

Ta det lugnt och stressa inte. När vi stressar utsöndrar kroppen hormonet kortisol. Långvarig exponering av kortisol gör att hudens skyddande lipidbarriär minskar. Detta leder till att huden kan bli extra torr och känslig. Stress kan också minska hudens halter av bakteriedödande proteiner som normalt är hudens första försvarslinje. Skydda din stressade hud genom att använda en mild rengöring och smörj sen in en fet kräm för att hjälpa huden att bygga upp sin skyddsbarriär igen.

 

Njut av semestern!

Njut av solen, maten, sömnen och dina käresta. Att få tillbringa tid med de man älskar och få sova ut, lagra D-vitamin från solen, äta och dricka gott, är så nyttigt och härligt!

Själv ska jag vara med dem som betyder mest för mig, vandra i naturen, segla, äta med alla sinnen, allting smakar så extra gott ombord på båten, acceptera dagen som den är och ta den som den kommer. Njuta av det lilla som ändå är så stort!

Det är semester!

 

Inköpsställen

För eteriska oljor, vegetabiliska oljor, fetter och örter. Naturleror - som är bra för en ren och fräsch hud och vackert hår. Konserveringsmedel, aktiva ämnen, emulgeringsmedel, fuktbindande ämnen, burkar och ekologiska hydrolater, och mycket mera.

 

Råvaror som du behöver om du vill tillverka dina egna skönhets-produkter. Gör dina produkter som bygger på naturens egna ingredienser - fri från mineraloljor som vaselin och paraffin, parabener och andra konstigheter, det är en ganska skön tanke att veta att dina egna produkter är naturliga. Och som kommer att ge dig stor skaparglädje! Använd dig av naturens skafferi.

Bra böcker

Bra böcker om naturlig hudvård och hårvård, att inspireras av. Hud och hår mår mycket bättre om vi använder naturliga råvaror när vi rengör och smörjer in oss! Oljor fetter och vaxer är skönhetsmedel som är riktigt välgörande för huden och håret.

Så använder du din solkräm

Använder du solkräm på rätt sätt blir solens strålar nästan totalt absorberade och du blir ändå brun. Välj en solkräm som passar din hudtyp eller gör en själv.

 

Börja med hög faktor. Trappa sen ner men fortsätt med den höga faktorn på utsatta ställen, som näsan och öronen och dekolletaget. På resten av kroppen kan du trappa ner lite i takt med att huden blir brunare. Smörj in dig gärna tjugo minuter innan du går ut i solen så att den hinner absorberas av huden.

 

Solar du lagom och försiktigt så fjällar inte huden, men om du bränner dig skadas hudens ytliga celler, en del celler dör och samlar sig i hornlagret där de fjällar av.

Copyright © Kroppsvård - ElisabetB Maila mig!