Vintervacker

Vintervacker

Är du en vinterfantast som älskar snö och friska vindar eller kurar du helst inomhus?

Hur det än är, så inte blir man automatiskt vackrare på kuppen. Där måste man allt göra lite själv. Framför allt förebygga de besvär som kan drabba hud och hår – ja, hela kroppen.

På vintern brukar huden kännas torrare än annars. Då får vi pyssla om den lite extra och smörja in oss ofta! Rengöring, peeling och återfuktning är grunden. Försök att sova bra, stressa mindre, äta rätt och träna. Då mår Du och huden bra!

 

 

Varning för kyla!

En promenad i snålblåsten gör gott för både kropp och själ, men det är inte lika bra för huden. Hur rosiga dina kinder än ser ut – på grund av stimulerad blodcirkulation – så är vind och väder inte har något positivt att tillföra din hud.

Kallt väder torkar ut huden och gör den tunn och ömtålig och den torra inomhusvärmen gör inte saken bättre. Men eftersom vi måste stå ut med både det ena och det andra – det är just växlingarna som är påfrestande – så är det viktigt att vi lär oss skydda hyn och vårda den därefter.

 

Skydda huden mot kyla

Makeup eller inte är en smaksak. En del trivs bäst med naturellt ansikte, (men glöm inte bort

fuktighetscrémen) och andra vill ha lite fuskfärg för att känna sig lite piggare. Det är bra om du väljer smink som är snäll mot huden och har vårdande egenskaper. En smart kombination som ger extra fukt, hjälper dig att skapa den perfekta naturliga basen. Man väljer det man trivs med helt enkelt. Men med en makeupcrème, lite glans på läpparna får man ett extra skyddande lager som tar emot den värsta choken från kylan och blåsten utifrån.

 

Det som är extra viktigt under vintermånaderna är att bevara fukten i huden. Ladda gärna med serum som arbetar på djupet och oljor som naturliga fuktbevarare. Nattetid arbetar huden som mest, passa på då att preparera med extra näring.

 

Fuktighet – ett måste för alla!

För att skydda huden mot yttre påfrestningar behöver du en fuktighetscrème, en tunn osynlig

hinna som fungerar som en barriär mot väder och vind. Om man håller huden fuktig, så bromsar man hudens åldrande med många år. Man måste också hålla i minnet att skydda huden mot belastningar som sol, stress, rökning och för mycket alkohol.

Det viktiga är att man lägger på en fuktighetscrème 15 – 20 minuter innan man går ut i kylan så att vattnet i huden hinner dunsta.

Ögoncrème – dyrt men drygt

Huden runt ögonen är den känsligaste i hela ansiktet och det är också där som rynkorna först dyker upp. Den tunna, muskulösa zonen runt ögonen är speciellt utsatt och är ett av de hudområden, som tidigast visar tecken på ålder. Motarbeta dem genom att använda en ögoncrème som är särskilt lätt i konsistensen.

 

Huden blir mjukare med en ögoncrème och den crème som är gjord för huden kring ögonen är

specialutformad för att inte vara lika tung som andra hudcrèmer. Ögoncrèmen är ofta lite dyr i inköp, men i gengäld är den jättedryg. Du behöver bara en liten, liten klick som arbetas smidigt mellan fingertopparna för att sen klappas in med mycket varsamt finger – både under ögat och längst ögonlocket. Ett bra tips är att förvara ögoncrèmen i kylen. En sval crème krymper blodkärlen och hjälper till att reducera påsarna under ögonen.

 

Även en olja gjord av druvor som kallas för druvkärneolja, är underbart till ögonen. Massera 1 droppe lätt på fingertopparna, klappa in oljan runt ögonen. Oljan innehåller antioxidanter som bekämpar fria radikaler och runt ögonen tycker jag att jag ser fantastiska resultat. Naturlig hudvård är alltid det bästa. Om du vill hjälpa huden utifrån är naturliga oljor och växtextrakt absolut det bästa.

 

Ta vara på det som naturens skafferi har att erbjuda

Har du råkat ut för svullna ögonlock och påsar under ögonen? Vila en stund med ett par tunna skivor rå potatis över ögonen. Ett par svala tekompresser är också effektiva. Lägg använda tepåsar i kylskåpet och kyl ner dem, så har du alltid en naturlig genväg till att få pigga ögon.

 

Gör så här:

Lägg dig skönt tillrätta, slut ögonen och lägg de använda, kylda tepåsarna på ögonlocken. Ligg och slappna av i tio minuter. Tepåsarna är geniala för trötta, svullna eller irriterade ögon och hjälper även om man har gråtit mycket och även bra mot ringar under ögonen. Har du sovit för lite kan tepåsarna också uträtta mirakel.

En vanlig orsak till att huden runt ögonen blir svullen är just att man lagt på för mycket nattcrème där. Huden här är så tunn att den tar åt sig för mycket av den "tunga" nattcrèmen, svullnar och blir plufsig.

Ett bra tips är att sova på flera kuddar, det gör att påsarna under ögonen inte blir så stora, har min farmor lärt mig.

 

Skydda läpparna med glans

Torra läppar är inte roligt och inte nödvändigt heller om man pysslar om dem lite bättre.

Undvik att slicka på läpparna, man tror gärna att det ska bli fuktigare. Men det fungerar precis tvärtom, man blir bara torrare och fnasigare av saliven. Slösa i stället desto mer med fuktighet från burk och stift. Jag gör läppbalsam med honung, kamomill, sheasmör som mjukar upp och reparerar mina fnasiga läppar.

 

Var rädd om din mjuka hy!

Du har bara ett ansikte och det ska räcka länge. Därför är det verkligen idé att tänka lite mer på ansiktet och huden vård. Många tror att det är komplicerat och dyrt, men det behöver det inte vara. Det finns preparat för alla, vare sig man föredrar exklusiva eller håller sig till enkla, prisvänliga produkter. Det finns inget dåligt väder. . . men gott om dåliga krämer. Men det är förståndigt att välja produkter ur någon ekologisk hudvårdsserie.

 

Grundtanken är alltid densamma: Att man skaffar sig ett hudvårdsprogram som passar till ens egen hudtyp och håller sig till det programmet – lika självklart som att borsta tänderna var morgon och kväll. En enkel tumregel när du väljer hudprodukter är att utgå från dig själv.

 

Vad vill du smörja på din hud?

Huden är vårt största organ som kan släppa genom det som stryks på. Omättade fettsyror från bland annat soja, solrosfrö, mandel och avokado, hjälper huden att hitta sin balans. Att smörja in sin hud med naturbaserade ämnen från växt- och örtriket och i kombination med vitaminer och mineraler, blir en unik sammansättning som stimulerar syresättningen av huden och cellförnyelsen. Fettsyrorna ger en lugnande effekt på huden om man besväras av utslag och inflammation och huden får en ny mjukhet och vacker lyster. Välj rena ekologiska oljor, smör och krämer. Vår hud släpper ju igenom det vi smörjer den med, in till vårt blodomlopp, därför är det så viktigt att produkterna är så rena som möjligt.

 

Att stärka huden från insidan och utsidan med samma ingredienser, som "möter varandra" i huden, är idealet! Havtornsoljan till exempel innehåller viktiga fettsyror och naturliga antioxidanter som E-vitamin. Just E-vitamin kallas för ungdomsvitaminet för att det ger en sån bra effekt på trött och slapp hud, det förbättrar hornskiktets förmåga att binda vatten och bidrar därmed till att huden blir slätare och ger huden en vacker lyster och ett visst UV-skydd.

Huden är mycket mer än vår kostym och påverkas inte bara av yttre faktorer.

 

Bra hudvård är att använda en vattenlöslig rengöringsmjölk (aldrig vanlig tvål i ansiktet, det stjäl för mycket av ditt egna fett i huden) och kompletterar med ett milt ansiktsvatten. Fördelen med en sådan rengöring är att den är både mild och effektiv. Den "bäddar" också bra för nattcrèmen, som på så sätt har större förmåga att absorberas av huden och därmed göra nytta i varenda liten por. En vanlig missuppfattning är att man inte behöver vara så noga med rengöringen om man inte använder makeup. Så är det inte. Huden i sig själv avsöndrar hela tiden avfallsprodukter och smutsen som drabbar oss utifrån i form av luftföroreningar med mera måste också bort på ett skonsamt sätt.

 

Sov

Kan man sova mellan klockan 23 och 5 på morgonen är det bra, då arbetar huden extra hårt med att reparera sig själv och skapa nya celler. Återuppbyggnaden sker då i dubbelt tempo.

 

Gå ut i dagsljuset

Under de mörka vintermånaderna sänks energinivån och humöret i takt med att ljuset försvinner. Det beror på att kroppen under dygnets mörka timmar producerar sömnhormonet melatonin, som gör oss trötta och hängiga. Men det finns ett botemedel och det är ljuset.

Ljuset ökar utsöndringen av serotonin i hjärnan. Serotonin är det ämne som får oss att känna

välbefinnande. Så ta en morgonpromenad och njut av solens strålar eller använd en del av din

lunchrast med att promenera i dagsljuset. Det behöver inte vara sol. Det är genom ögats näthinna som dagsljuset påverkar tallkottkörteln, som finns i lilla hjärnan. När tallkottkörteln stimuleras sänks produktionen av melatonin och man blir piggare.

Inköpsställen

För eteriska oljor, vegetabiliska oljor, fetter och örter. Naturleror - som är bra för en ren och fräsch hud och vackert hår. Konserveringsmedel, aktiva ämnen, emulgeringsmedel, fuktbindande ämnen, burkar och ekologiska hydrolater, och mycket mera.

 

Råvaror som du behöver om du vill tillverka dina egna skönhets-produkter. Gör dina produkter som bygger på naturens egna ingredienser - fri från mineraloljor som vaselin och paraffin, parabener och andra konstigheter, det är en ganska skön tanke att veta att dina egna produkter är naturliga. Och som kommer att ge dig stor skaparglädje! Använd dig av naturens skafferi.

Bra böcker

Bra böcker om naturlig hudvård och hårvård, att inspireras av. Hud och hår mår mycket bättre om vi använder naturliga råvaror när vi rengör och smörjer in oss! Oljor fetter och vaxer är skönhetsmedel som är riktigt välgörande för huden och håret.

Solen – på gott och ont!

Ska du åka på semester till solen?

Då är det dags att plocka fram solcrèmen från i somras eller köpa nytt. Det gäller framför allt om du ska åka skidor på en högre höjd eller kanske vara ute och åka skridskor en hel dag på isen. Solljuset blir mycket intensivare, när det finns snö och is som reflekterar och av den anledningen bör du ha ett par bra solglasögon.

 

 

Ta gärna med dig ett solstift, så att du kan förstärks skyddet på näsa, kinder och mun under dagen. Till skillnad från vad de flesta tror, så utsätts vi för solens UVA-strålning, (de strålar som tränger djupt ner i huden och snabbar på åldringsprocessen) när det är molnigt eller när vi kör bil. UVA –strålarna går genom molnen och fönsterglas! Men mycket av UVA-strålningen blockeras då. UVA- strålarna skadar de elastiska fibrerna i huden.

 

Skydda, reparera och ge liv till din hud nu i vinter

 

Huden består till största delen av vatten och på vintern minskar luftfuktigheten. Det gör att hudens egen fukt avdunstar och ger oss en mycket torrare hud som reagerar. Välj en enzympeeling för att lyfta fram hudens lyster och en fuktmask för att återställa fuktbalansen, en till två gånger i veckan.

 

Ge lite extra omsorg genom att välja mildare, fruktrika och vårdande produkter. Hjälp hudens naturliga cellförnyelse med reparation och balans genom att lägga till en närande ansiktsolja. En lugnande, stärkande ansiktsolja med olika växtextrakt behandlar en torr rödflammig och kärlrik hud!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Du som har fet hud använd en torrolja som återfuktar utan att kladda. Huden kommer att kännas spänstig, mjuk och smidig. Du kommer att uppleva att huden får mer lyster samtidigt som det grå och glåmiga försvinner.

Du kan även applicera din fina olja ovanpå din make up. Värm upp några droppar olja i handflatorna, och tryck sedan in oljan med lätta händer över ansiktet och halsen.

 

Copyright © Kroppsvård - ElisabetB Maila mig!