Skönhetsbad

Inköpsställen

För eteriska oljor, vegetabiliska oljor, fetter och örter. Naturleror - som är bra för en ren och fräsch hud och vackert hår. Konserveringsmedel, aktiva ämnen, emulgeringsmedel, fuktbindande ämnen, burkar och ekologiska hydrolater, och mycket mera.

 

Råvaror som du behöver om du vill tillverka dina egna skönhets-produkter. Gör dina produkter som bygger på naturens egna ingredienser - fri från mineraloljor som vaselin och paraffin, parabener och andra konstigheter, det är en ganska skön tanke att veta att dina egna produkter är naturliga. Och som kommer att ge dig stor skaparglädje! Använd dig av naturens skafferi.

Bra böcker

Bra böcker om naturlig hudvård att inspireras av. Huden mår mycket bättre om vi använder naturliga råvaror när vi rengör och smörjer in vår hud! Oljor fetter och vaxer är skönhetsmedel som är riktigt välgörande för huden och håret.

Tänkvärt

Huden håller allt på plats i ett enda prydligt ”omslag”.

Den till och med tillverkar sin egen fuktighetskräm genom att producera sebum.

Skönhetsbad

FÖR KROPP OCH SJÄL

Vattentemperaturen är viktig. Till badet eller duschen kan man använda skumbad, tvål, örter eller parfymerade oljor – det spelar inte så stor roll, viktigast är vattnets temperatur. Hur varmt – eller kallt – du ska bada beror på vad du vill uppnå med ditt bad – förutom att bli ren förstås. Om du föredrar att bada framför att duscha, är det viktigt att duscha av kroppen innan du går i badet. Det förhindrar spridning av bakterier och smuts. Om vattnet håller kroppstemperatur, 37 grader, känner du dig pigg och väl till mods efteråt. Ett svalt bad med en temperatur mellan 24 och 30 grader friskar upp och ger en bättre och långvarigare avkylning än en iskall dusch. Ett kallt bad med en temperatur på omkring 18 grader höjer blodtrycket. Det ger energi, gott humör och en härlig hetta i kroppen. Varma bad omkring 42 grader är avslappnande och sövande och passar alltså bäst vid läggdags. Heta bad på 43 och 45 grader höjer blodcirkulationen så mycket att du kan bli dålig av det.

 

ETT SKÖNT BAD: Tappa upp ett varmt bad. Vispa ihop en halvliter mjölk med ett rått ägg. Dela en ekologisk citron, skär lite i skalet för att få ut oljorna, pressa i saften och låt citronen ligga i badet. Njut!

 

NÄR DU BADAR

Du mår bäst om du inte badar längre än 10-15 minuter och aldrig längre än 20 minuter. Huden

förlorar omkring 15 procent av sin naturliga fuktighet i badet och hudens bakterieförsvar sätts ur funktion för flera timmar. Dessutom löses huden upp av vattnet. Den torkar ut och blir irriterad, blir lätt rödsprängd och rödfläckig om man har känsliga blodkärl.

 

Duschen är skonsamt för huden eftersom den inte löser upp så mycket av det skyddande

hudfettet som ett bad gör. Därmed förlorar inte heller huden så mycket av sin fuktighet. Slapp och lös hud kan med gott resultat behandlas med duschmassage med omväxlande varmt och kallt vatten. Dessutom sköljs de många döda hudcellerna bort från hudens yta i en dusch. De löses också upp i ett bad, men gnids av huden först när man frotterar kroppen.

 

För mycket duschande kan torka ut huden. Om du har eksem eller torr hud räcker det med att duscha varannan dag och det är viktigt att du smörjer in dig efteråt.

 

NÄR DU DUSCHAR

En dusch är effektivare än ett bad, även om du bara tar en snabbdusch på 4 minuter. Vattenstrålarna stimulerar kroppens ytligt liggande nervtrådar och masserar musklerna.

 

Det piggar upp och lindrar om man har infiltrationer i vävnaderna. Det löser också muskelspänningar. Behandlingen blir ännu effektivare om den följs upp med några få enkla gymnastikrörelser under de varma vattenstrålarna.

 

EPSOMBAD

Epsomsalt är vårdande och smärtstillande och har använts terapeutiskt i hundratals år. För torr hy är det rena saltbadet inte så bra då det är ganska uttorkande. Saltet behöver blandas med epsomsalt (magnesiumsulfat) som vårdar och mjukgör torr hud, är även bra mot fet hud i och med att det är rengörande. Traditionellt har bad med epsomsalt använts mot smärta i leder och muskler och anses kunna motverka svullnad.

 

Epsom är en by i England som blev mycket känd som kurbadort redan på 1600-talet. Senare forskning har visat att vattnet i Epsom har en mycket hög halt av magnesiumsulfat.Innan man visste det fick det namnet Epsomsalt, vilket låter mycket trevligare än MgSO4, det vill säga magnesiumsulfat.

 

Enkelt badsalt – med havssalt, epsomsalt och natriumbikarbonat,

som du blandar själv

1 dl epsomsalt, 1 dl fint havssalt och 1 dl natriumbikarbonat blandas. För ett bad är totalt 1/2 – 1 dl är lagom. Det är bra för både torr och fet hy. Ligg och njut i 20 minuter och duscha sen bara av dig.

 

Det är helt i underbart att bada i rent Epsomsalt!

Lös upp 2–10 dl Epsomsalt

(bittersalt) i ett varmt bad. Pröva dig fram till vad som är lagom för dig. Använd inte badskum eller tvål i Epsombad, det förstör de goda egenskaperna. Däremot kan du använda örter eller eterisk olja. Tvåla in dig och duscha innan du kryper ner i badet. Ligg och slappna av i minst 20 minuter, gnid huden lätt med handen eller en tvättlapp för att öppna porerna, gnid särskilt (försiktigt) på ömma ställen.

 

Epsomsaltet ger djup avslappning. Hjälper mot kronisk trötthet, förbättrar sömnen, minskar stress, sänker blodtrycket, är muskelavslappnande, ökar kroppens läkningsförmåga och är smärtlindrande vid reumatism, stelhet i lederna, fibromyalgi och träningsvärk.

 

Gå upp ur badet utan att duscha! Klappa huden torr med handduk eller lufttorka. Huden känns inte alls kladdig eller salt och det blir inget ”saltlager” kvar, eftersom Epsomsalt inte alls är ett salt. Om du har haft örter i badet, glöm inte att samla upp och ta bort dem innan du häller ur badvattnet. Annars kan det bli stopp i avloppet.

 

DUSCHMASSAGE

• Stå med ryggen vänd mot duschstrålarna, sträck armarna uppåt och lätt framåt. Låt de starka vattenstrålarna massera styva ryggmuskler.

 

• Låt vattenstrålarna träffa den strama och styva ryggmuskulaturen rakt uppifrån. Luta huvudet lätt åt sidan. Skifta sida med jämna mellanrum.

 

• Sätt fingertopparna in mot skuldrorna. Stå stadigt med fötterna lätt isär och vrid överkroppen från sida till sida. Låt duschstrålarna falla över rygg och midja.

 

 

Copyright © Kroppsvård - ElisabetB Maila mig!